دوره 19، شماره 8 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 8 صفحات 2001-2011 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naseh H, Alipour A, Daneshgar P. Modeling and Simulation of Fuel Sloshing in Tank by Pendulum Model. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (8) :2001-2011
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-33546-fa.html
ناصح حسن، عالی‌پور علی، دانشگر پریسا. مدل‌سازی و شبیه‌سازی تلاطم سوخت در مخزن با استفاده از مدل پاندولی. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (8) :2001-2011

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-33546-fa.html


1- موسسه تحقیقات هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران ، hnaseh@ari.ac.ir
2- گروه مهندسی مکانیک و هوا فضا، دانشکده فنی و مهندسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه مهندسی صنایع شیمیایی، دانشگاه فنی حرفه‌ای، اهواز، ایران
چکیده:   (118 مشاهده)
هدف از ارائه مقاله، تبیین روش مدل‌سازی و شبیه‌سازی تاثیرات استارت سامانه پیشرانش ماهواره یا فضاپیما بر تلاطم (تکانه) سوخت درون مخزن با استفاده از مدل پاندولی در شرایط جاذبه ناچیز است. به عبارت دیگر، هدف اصلی در این مقاله مطالعه خاص تلاطم سوخت و گاز فشارگذاری (نسبت به یکدیگر)، صرف نظر از نقش سامانه مدیریت پیشرانش در مخزن سوخت است. برای این منظور حرکت تلاطم‌های سوخت درون مخزن در نرم‌افزار دینامیک سیالات فلوئنت براساس مدل پاندولی، ایجاد شده است. بر این اساس، روندنمای مطالعه بدین صورت است که ابتدا ورودی‌های روندنمای (تحریک ورودی به مخزن، حجم سوخت و گاز بالشتک، بارگذاری‌ها و مشخصات ابعادی و غیره) تعیین و سپس مخزن مدل‌سازی و طراحی می‌شود و در نهایت شبیه‌سازی تلاطم سوخت درون مخزن در شرایط جاذبه ناچیز صورت می‌پذیرد. خروجی مدل‌سازی و شبیه‌سازی تلاطم سوخت که شامل نرخ میرایی تلاطم و تعیین مقدار آن در لحظه ۲۰ثانیه از شبیه‌سازی، کانتور تغییرات سرعت، کانتور جهت سرعت در مخزن و همچنین کانتور موقعیت سوخت و گاز نسبت به یکدیگر در لحظات ۲/۰، ۴/۰ و یک‌ثانیه است. دقت نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از نتایج آزمایشگاهی نمونه مشابه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 2177 kb]   (65 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول