دوره 15، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 181-188 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazhab Jafari M H, Hajnayeb A, Massoumi G. Study of the causes of excessive vibrations in air fans and proposing practical solutions for decreasing the vibration level. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (3) :181-188
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-4964-fa.html
مذهب جعفری محمد حسن، حاج نایب علی، معصومی غلامحسین. ‏ بررسی علل ارتعاشات فن های هوایی و ارایه راهکار برای کاهش ارتعاشات. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (3) :181-188

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-4964-fa.html


1- کارشناس ارشد تعمیرات مکانیک/ پتروشیمی بوعلی سینا
2- استادیار/دانشگاه شهید چمران اهواز
3- کارشناس/پتروشیمی بوعلی سینا
چکیده:   (3420 مشاهده)
فن ها کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارند. عدم وجود ارتعاش در فن‌ها، موجب کاهش هزینه های تعمیرات و نیز کاهش مصرف انرژی این ماشین‌آلات می‌شود.‌ ارتعاشات در دراز مدت می‌تواند به شکل خرابی‌هایی در موتور فن و خستگی در ساز ه پدیدار گردد.‌ از این رو بررسی علل ارتعاشی و یافتن راه حل هایی برای کاهش آن، از اهمیت ویژه‌ای در افزایش طول عمر و راندمان فن‌ها، برخوردار است. در این پژوهش به بررسی علل ارتعاش یکی از فن های هوایی پتروشیمی بوعلی سینا واقع در بندر ماهشهر پرداخته شده است. در ابتدا با استفاده از آنالیز تغییر شکل حین کارکرد مهمترین فرکانس هایی که باعث افزایش ارتعاش شده اند را شناسایی و سپس با استفاده از آزمون مودال حین کارکرد فرکانس طبیعی های سازه، استخراج شده اند. در ادامه مدل اجزاء محدود فن ایجاد شده است. با استفاده از تحلیل های انجام شده، این نتیجه حاصل شد که نزدیکی فرکانس گذر پره با یکی از فرکانس های طبیعی، مهمترین عامل ارتعاشات بالا در سازه می باشد. این مشکل با افزایش تعداد پره ها قابل حل می باشد. دومین عامل ارتعاشات بالا نزدیکی دور کاری الکتروموتور به فرکانس طبیعی تکیه گاه الکتروموتور می باشد که می توان با افزایش سختی، فرکانس طبیعی این تکیه گاه را افزایش داده از دور کاری الکتروموتور به اندازه کافی دور کرد.
متن کامل [PDF 625 kb]   (2990 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ارتعاشات
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA