دوره 15، شماره 5 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 145-152 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Giahi M H, Jafarian Dehkordi A. FSI Simulation of a Small Size Horizontal Axis Wind Turbine to investigate The Effects of Blade Thickness and Material on Blade Deformation. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (5) :145-152
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5108-fa.html
گیاهی محمد حسین، جعفریان دهکردی علی. مطالعه بر هم‌کنش سیال و سازه به منظور بررسی اثرات جنس و ضخامت اجزای پره‌ی توربین بادی محور افقی سایز کوچک بر تغییر شکل پره. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (5) :145-152

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5108-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2498 مشاهده)
انرژی بادی در سال‌های اخیر در بین منابع تجدیدپذیر انرژی رشد قابل توجهی داشته است. با بزرگ شدن روز افزون توربین‌های بادی و افزایش ظرفیت آن‌ها، مساله‌ی برهم‌کنش سازه و سیال به موضوع مهمی در طراحی آنها بدل خواهد شد. در این پژوهش ابتدا اثرات سرعت باد و جنس اجزای سازنده‌ی پره بر میزان تغییر شکل استاتیک پره‌ی یک توربین بادی محور افقی سایز کوچک با استفاده از شبیه‌سازی عددی بررسی شده است. مقدار پارامترهای گشتاور شفت و گشتاور فِلپ پایه‌ی پره حاصل از شبیه‌سازی عددی تطابق خوبی را با مقادیر تجربی نشان می‌دهد. نتایج این پژوهش از افزایش جابجایی نوک پره با افزایش سرعت باد حکایت دارد؛ با این حال شیب این افزایش در ناحیه‌ی با سرعت باد 10 تا 15 متر بر ثانیه به علت وقوع پدیده‌ی جدایش در پره‌ی توربین، کاهش خواهد داشت. در ادامه اثر جنس مواد اجزای مختلف پره‌ی توربین بر تغییر شکل بررسی و ساختارهای با کمترین تغییر شکل تعیین شده‌اند. ضخامت اجزای مختلف پره‌ی توربین بادی با پوسته‌ی از جنس اپوکسی‌گلاس و اسپار و ریشه از جنس فیبرکربن با توجه به معیار شکست بیشینه کرنش به دست آمده است. ضخامت نهایی پوسته برابر 2.1 میلی‌متر، ضخامت اسپار برابر 2.8 میلی‌متر و ضخامت ناحیه‌ی ریشه برابر 10 میلی‌متر محاسبه شده است.
متن کامل [PDF 458 kb]   (1867 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA