دوره 18، شماره 3 - ( 3-1397 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 270-259 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahani M, Hojaji M, Dartoomian A, Salehifar M. Numerical study of the effect of the extended nozzles on drag reduction of blunt body with counter-flow jet in supersonic turbulent flow. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (3) :259-270
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-5332-fa.html
طحانی مجتبی، حججی محمد، درتومیان آرش، صالحی فر محمد. مطالعه عددی تاثیر نازل های امتداد یافته بر کاهش پسای دماغه پخ بهمراه جت مخالف در جریان مافوق صوت آشفته. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (3) :259-270

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-5332-fa.html


1- استادیار دانشگاه تهران
2- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم و فنون نوین ، دانشگاه تهران، تهران
4- کارشناس ارشد/ دانشگاه تهران
چکیده:   (6114 مشاهده)
در این مطالعه، با استفاده از یک روش ترکیبی، اثر جت مخالف تزریق شده از نازل امتداد یافته، بر کاهش پسای آیرودینامیکی، بررسی شده است. میدان جریان حول جسم نیم‌کروی، در جریان آزادی با ماخ 4 شبیه‌سازی شده است. نتایج با ارائه یک حلگر سه‌بعدی و بکارگیری فرم کامل معادلات ناویر-استوکس و انرژی به همراه مدل اصلاح شده انتقال تنش برشی بدست آمده است. اعتبارسنجی عددی مناسب، با مقایسه توزیع فشار سطح در نسبت فشار صفر جت به جریان آزاد و پسای وارد بر دماغه در نسبت فشارهای 0 تا 3، صورت گرفته است. در این پژوهش، بمنظور تحلیل اثر امتداد یافتگی، از چهار نازل استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که امتدادیافتگی نازل با ایجاد تغییر در شکل شوک کمانی، اثر قابل ملاحظه‌ای بر پسای موجی دماغه دارد. در یک نسبت فشار مشخص، اثر جت تزریق شده از نازل امتداد یافته بر کاهش پسای دماغه در مقایسه با تزریق مستقیم جت از دماغه، بیشتر است. این اثر در تمامی نسبت فشارها (0 تا 4) قابل مشاهده است. از سویی دیگر، افزایش محدود نسبت فشار در یک طول ثابت از نازل امتدادیافته، منجر به کاهش بیشتر پسای کل شده است. هرچند، در نسبت فشارهای بالاتر، افزایش خطی پسران جت باعث شده است تا پسای کل وارد بر دماغه افزایش یابد. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که افزایش طول نازل در یک نسبت فشار ثابت، منجر به افزایش عمق نفوذ جت و کاهش بیش از پیش پسای کل می‌شود.
متن کامل [PDF 1750 kb]   (6024 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1396/7/17 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1397/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.