دوره 16، شماره 11 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 339-348 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Riasi A. Design and Optimization of the Very Low Head Turbine by the “CST” Method. Modares Mechanical Engineering. 2017; 16 (11) :339-348
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5379-fa.html
محمدی مختار، ریاسی علیرضا. طراحی و بهینه‌سازی توربین با هد بسیار کم(VLH) با روش"CST". مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (11) :339-348

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5379-fa.html


1- دانشگاه تهران
چکیده:   (1573 مشاهده)
امروزه استفاده از از انرژی برق- آبی در جهان به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر بطور چشم‌گیری گسترش یافته است. یکی از روش‌های استحصال این انرژی استفاده از توربین‌های محوری با هد خیلی کم در رودخانه‌ها می‌باشد. در این تحقیق، طراحی و بهینه‌سازی یک توربین آبی محوری با هد خیلی کم ( 2.9 متر) انجام شده است. گام اول در بهینه‌سازی توربین، تولید هندسه اولیه مناسب می‌باشد. برای این منظور از روش طراحی یک بعدی مبتنی بر قانون اویلر استفاده شده است. پیشرفت الگوریتم‌های محاسباتی در طراحی و تخمین عملکرد توربین‌های آبی نقش بسزایی داشته است. در این تحقیق شبکه توسط قسمت مش نرم افزار انسیس ایجاد و سپس میدان سیال با حل سه بعدی معادلات ناویر- استوکس در سی. اف. ایکس برای رانر شبیه‌سازی شده است. بهینه‌سازی این هندسه با بهینه‌ کردن نسبت ضریب برا به پسا برای مقاطع مختلف پره به دست می‌آید. از روش سی. اس. تی جهت پارامترسازی و از نرم افزار ایکس-فویل برای استخراج مشخصه‌های جریانی ایرفویل استقاده شده است. سپس ضرایب ایرفویل با کمینه کردن نسبت پسا به برا توسط الگوریتم اف. مین. سرچ نرم افزار متلب اصلاح شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که راندمان در نقطه کاری در هندسه بهینه شده حدود 2.4 درصد افزایش یافته است.
متن کامل [PDF 552 kb]   (1857 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ماشینهای سیالاتی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA