دوره 14، شماره 13 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 13 صفحات 67-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dezyani M, Yousefi S, Nakhforoosh H, Dalayeli H. Preliminary design of compression stiffened panel using structural index concept. Modares Mechanical Engineering. 2015; 14 (13) :67-76
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5651-fa.html
دزیانی مرتضی، یوسفی شهرام، نخ فروش حمید، دلایلی حسین. طراحی اولیه پنل تقویت شده فشاری با استفاده از مفهوم شناسه سازه. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (13) :67-76

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-5651-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3- رییس پژوهشکده فناوری هوایی دانشگاه فردوسی مشهد
4- استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده:   (2363 مشاهده)
پوسته‌های تقویت شده‌ای که بارگذاری غالب بر روی آنها فشاری محوری است به عنوان پنل تقویت شده فشاری شناخته می‌شوند. این پنل‌ها دارای کاربرد گسترده‌ای در سازه‌های هوافضا می‌باشند. روش‌های جاری طراحی برای این نوع سازه‌ها نیازمند انجام فرایندهای تکراری سعی و خطا می‌باشد. طراحی بر اساس مفهوم شناسه سازه، یک روش طراحی و تحلیل همزمان است. این روش با دریافت پارامتر کلیدی شناسه سازه و خصوصیات مواد، اندازه‌دهی کاملی از مقطع پنل تقویت شده فشاری را در یک گام در اختیار طراح قرار می‌دهد. نتیجه حاصل از روش شناسه سازه یک نتیجه تحلیلی و صریح است. در این مقاله، روش طراحی پنل تقویت شده با مفهوم شناسه سازه با پیکربندی کلی (شامل امکان انتخاب نوع تقویت کننده، امکان طراحی پنل تقویت شده یکپارچه و یا پنل تقویت شده پوسته-استرینگر) مورد بررسی قرار گرفته است. با انجام اصلاحاتی، نتایج روش شناسه سازه به نتایج تحلیل‌های چرخه‌ای مرسوم نزدیکتر شده است. نتایج حاصل را می‌توان به عنوان بهینه‌سازی اولیه نیز در نظر گرفت. این نتایج با روش‌های جاری طراحی و روش اجزاء محدود مقایسه شده‌اند که علی رغم نزدیکی آنها، روش شناسه سازه نتایج محافظه کارانه‌تری در اختیار می‌گذارد. این موضوع به علت ماهیت بهینه‌سازی تقریبی این روش می‌باشد. این روش علاوه برای اینکه خود می‌تواند یک طراحی اولیه قابل قبول باشد، به عنوان نقطه شروع طراحی در روش‌های عددی بهینه‌سازی نیز قابل استفاده است.
متن کامل [PDF 596 kb]   (1414 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سازه های هوا-فضا
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA