دوره 16، شماره 11 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 303-310 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bondar Saheby E, Olyaei G, Kebriaee A. Design of Supersonic Inlet Based on Shock Wave. Modares Mechanical Engineering. 2017; 16 (11) :303-310
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-7791-fa.html
بندارصاحبی ایمان، علیایی قادر، کبریایی آزاده. طراحی دهانه ورودی سه بعدی با استفاده از الگوی جریان شوک. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (11) :303-310

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-7791-fa.html


1- چین، نانجینگ، دانشگاه هوا و فضای نانجینگ
2- تهران- خ آزادی- دانشگاه صنعتی شریف- دانشکده مهندسی هوافضا
3- تهران- خ آزادی-دانشگاه صنعتی شریف- دانشکده مهندسی هوافضا
چکیده:   (1467 مشاهده)
یکپارچه‌سازی دهانه ورودی با بدنه هواپیما و پشتیبانی بهینه سامانه رانش هواتنفسی توسط دهانه، یکی از چالش برانگیزترین مسائل مرتبط با طراحی هواپیما و کارآیی رانشی است. غیرمنعطف بودن دانش مکانیک سیال از یکسو و قیود عملکردی سیستم هوا تنفسی از سوی دیگر مانع از توسعه و تغییر سریع ساختار دهانه ورودی شده است. یکی از مهمترین قیود هندسیِ تاثیرگذار در طراحی دفیوزر، تغییر شکل بهینه مقطع ورودیِ دهانه از ساختار غیر دایروی در مقطع ورودی به ساختار کاملا دایروی در صفحه کمپرسور است. از آنجایی که یکپارچه‌سازی دهانه با بدنه هواپیما نیازمند استفاده از مقاطع غیر دایروی در هندسه ورودیِ دهانه است، الگوریتمِ توسعه سطح داخلی دفیوزر بر اساس اتصال مقطع غیر‌دایروی به یک مقطع دایروی و بهینه‌سازی آن نقش کلیدی در کارآیی گاز-دینامیکی سامانه مکش بازی می‌کند. این مسئله در دهانه ورودی مافوق صوت بسیار با اهمیت‌تر است. در این مقاله شیوه طراحی دهانه ورودی با استفاده از روش معکوس در میدان حاصل از شوک در ماخ 1.6 ارائه و مدل هندسی حاصل به صورت عددی شبیه‌سازی شده است. در این روش گوشه‌های دهانه وردی مستطیلی به گونه‌ای گرد می‌شوند که تغییری در ساختار شوک مایل سطح تراکمی ایجاد نشود. به عبارت دقیق‌تر بخش گرد شده نیز جزءی از سطح تراکمی سه بعدی خواهد بود.
متن کامل [PDF 855 kb]   (1445 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA