دوره 17، شماره 2 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 157-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aminaei H, Dehghan Manshadi M, Mostofizadeh A. Numerical estimation of the wing boundary layer transition in propeller flowfield. Modares Mechanical Engineering. 2017; 17 (2) :157-165
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-8786-fa.html
امینایی حمزه، دهقان منشادی مجتبی، مستوفی زاده علیرضا. تخمین عددی گذار لایه مرزی بال درون میدان جریان ملخ. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (2) :157-165

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-8786-fa.html


1- دانشجوی دکتری
2- دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
3- دانشیار
چکیده:   (1845 مشاهده)
در این تحقیق جریان حول مقطع بال NACA2415 در رژیم‌های مختلف و در حضور و عدم حضور ملخ به کمک دینامیک سیالات محاسباتی شبیه‌سازی گردید. برای پیش‌بینی محل گذار لایه مرزی، از دو روش بهره گرفته شد: در روش اول از تاریخچه زمانی نوسانات ضریب پسای اصطکاکی در تخمین محل پیدایش و طول ناحیه گذار استفاده گردید. در روش دوم مدل گذار γ-〖Re〗_θ برای شبیه‌سازی گدار جریان آرام به آشفته بکار رفت. به منظور مقایسه تأثیر پیش‌بینی گذار، شبیه‌سازی با یک مدل آشفتگی که جریان را با فرض کاملاً آشفته مدل‌سازی می‌کند نیز تکرار و نتایج هر دو تحلیل با داده‌های تجربی مقایسه گردیده‌اند. بررسی نتایج حاکی از دقت مناسب روش عددی در تخمین پارامترهای آیروینامیکی، با لحاظ نمودن گذار جریان آرام به آشفته است. در حالیکه شبیه‌سازی کاملاً آشفته تا 70% خطا در محاسبه ضریب پسای مقطع دارد، با تخمین گذار این مقدار حداکثر به 10% کاهش می‌یابد. با حضور ملخ علاوه بر تغییر در الگوی جریان، مشخصه‌های لایه مرزی در طول دهانه بال تحت تأثیر قرار می‌گیرد. تغییر در توزیع برآ و مکان آغاز گذار لایه مرزی نتیجه قرارگیری بال در جریان لغزشی ملخ است. جریان لغزشی ملخ، مولفه عمودی سرعت بر روی سطح بال را افزایش داده، گذار جریان آرام به آشفته به تأخیر می‌افتد. سطح بالایی بال در ناحیه فرووزش مشمول این تأثیر بوده و در مقابل در ناحیه فراوزش جریان، گذار نزدیکتر به لبه حمله رخ می‌دهد. افزایش دور ملخ باعث تشدید این رویه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: گذار، لایه مرزی آرام، آشفتگی، ملخ
متن کامل [PDF 1369 kb]   (2331 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA