دوره 15، شماره 11 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 11 صفحات 181-190 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanjani S, Tavakoli A, Jalali Vahid D, Nazari M. Effect of cut twisted tape and Al2O3 nanofluid on heat transfer of double tube heat exchanger. Modares Mechanical Engineering. 2016; 15 (11) :181-190
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9413-fa.html
خانجانی سمیرا، توکلی اکرم، جلالی وحید داوود، نظری میثم. بررسی تاثیر نوار مارپیچ برش خورده و نانوسیال آلومینا بر انتقال حرارت در مبدل حرارتی دولوله‌ای. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (11) :181-190

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9413-fa.html


1- کارشناسی ارشد/ دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی سهند
2- هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند، دانشکده مهندسی شیمی
3- هیات علمی/ دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی سهند
4- کارشناسی ارشد/دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی سهند
چکیده:   (2880 مشاهده)
در مطالعه حاضر انتقال حرارت جابجایی اجباری آب و نانوسیال آلومینا در یک مبدل حرارتی دولوله‌ای مجهز به نوار مارپیچ معمولی و نوار مارپیچ برش خورده، بصورت تجربی بررسی شده و تاثیر غلظت نانوسیال و حضور نوارمارپیچ معمولی و برش خورده بر انتقال حرارت مورد مطالعه قرار گرفته‌است. آزمایشات در رژیم جریان مغشوش در محدوده عدد رینولدز 4000 تا 34000 انجام شده و غلظت نانوسیال مورد استفاده 025/0، 05/0 و 1/0 درصد حجمی می‌باشد. نتایج مطالعات حرارتی حاکی از افزایش ضریب انتقال حرارت جابجایی نانوسیال نسبت به سیال پایه می‌باشد. افزایش غلظت نانوسیال به‌صورت کلی باعث بهبود انتقال حرارت شده‌است. همچنین تاثیر استفاده از نانوسیال در اعداد رینولدز بالا بیشتر می‌باشد. استفاده از لوله حاوی نوار مارپیچ برش خورده و نانوسیال، نسبت به لوله خالی و لوله با نوار مارپیچ معمولی و سیال پایه، موجب افزایش انتقال حرارت و عدد ناسلت شده‌است. بررسی افت فشار سیستم نشان داد که نانوسیال مورد استفاده با غلظت‌های ذکر شده باعث افزایش اندکی در افت فشار شده که قابل صرف نظر کردن می‌باشد. اما نوارهای مارپیچ داخل لوله به علت ایجاد مقاومت و افزایش سطح تماس، باعث افزایش افت فشار سیستم شده و ضریب اصطکاک را نیز افزایش می‌دهند.
متن کامل [PDF 548 kb]   (2793 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: انتقال حرارت و جرم
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA