دوره 15، شماره 8 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 8 صفحات 29-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan Manshadi M, Esfandeh S, Dehghan A A, Saeidinezhad A. Experimental investigation of the wake of a submarine model by five-hole probe in a wind tunnel. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (8) :29-40
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9669-fa.html
دهقان منشادی مجتبی، اسفنده سعید، دهقان علی اکبر، سعیدی نژاد علی. بررسی تجربی میدان دنباله یک مدل زیردریایی به وسیله پراب پنج حفره در تونل باد. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (8) :29-40

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-9669-fa.html


1- استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
2- کارشناس ارشد
3- دانشیار دانشگاه یزد
4- دانشجوی دکتری
چکیده:   (2728 مشاهده)
در پژوهش حاضر میدان دنباله جریان عبوری از روی یک مدل زیردریایی در تونل باد به صورت تجربی بررسی شده است. این آزمایش‌ها در 4 صفحه متفاوت پایین‌دست مدل در موقعیت‌های 5/1و 25/1، 1، 85/0X/L= در عدد رینولدز 105×78/5 (بر اساس طول مدل) به وسیله یک پراب پنج حفره انجام شده است. در این پژوهش اثر عوامل مختلف مانند تغییر عدد رینولدز، نصب زبری مصنوعی بر روی سطح دماغه مدل، نصب قسمت‌های اضافه روی مدل و تغییر شکل دماغه بر روی میدان جریان دنباله بررسی شده است. نتایج این بررسی‌ها نشان داده‌اند که نصب زبری مصنوعی اثر چندانی بر روند کلی توزیع سرعت در ناحیه دنباله مدل نداشته است. همچنین با افزایش عدد رینولدز میزان افت سرعت در مرکز ناحیه دنباله مدل به علت کوچک شدن ناحیه جدایش جریان بر روی سطح پاشنه مدل،کاهش یافته است. حضور قسمت‌های جانبی بر روی سطح مدل باعث رشد مساحت ناحیه دنباله می‌شود. بررسی اثر تغییر شکل دماغه مدل زیردریایی بر میدان دنباله که از مهمترین نوآوری‌های این تحقیق بشمار می‌رود، نشان می‌دهد که حضور دماغه غیر تقارن محوری (مدل تانگو) بر روی مدل باعث می‌شود که سرعت در مرکز کانتور نسبت به حالتی که دماغه‌ها با شکل تقارن محوری (استاندارد و سابوف) روی مدل نصب هستند، افت بیشتری داشته باشد.
متن کامل [PDF 1427 kb]   (2703 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مکانیک سیالات و انتقال حرارت تجربی
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA