دوره 19، شماره 2 - ( بهمن 1397 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 456-447 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Garshasbi M, Jafari M, Parhizkar H. Numerical Analysis of Flow Separation Control on a BWB Drone Using a Vortex Generator. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (2) :447-456
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-20416-fa.html
گرشاسبی مصطفی، جعفری محمدمهدی، پرهیزکار حمید. تحلیل عددی کنترل جدایش جریان روی یک پهپاد BWB با استفاده از مولد گردابه. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 19 (2) :447-456

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-20416-fa.html


1- گروه آیرودینامیک، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
2- گروه آیرودینامیک، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران ، hparhiz@mut.ac.ir
چکیده:   (3495 مشاهده)
امروزه بررسی اثرات سه‌بُعدی جریان در نزدیکی ناحیه نوک تیغه و بال در صنایع توربوماشینی همچون روتور هلیکوپترها، توربین‌سازی‌ها و همچنین بهینه‌سازی بال در صنایع هواپیمایی برای داشتن پروازی ایمن همراه با قابلیت مانورپذیری بالا از مباحث مورد توجه صنایع فعال در این حوزه است. پدیده واماندگی را می‌توان به‌عنوان پدیده تاثیرگذار در این حوزه دانست. در تحقیق حاضر کنترل جدایش جریان توسط مولد گردابه روی بال یک پهپاد تهاجمی رادارگریز شامل ایرفویل Naca۶۴a۲۱۰ با زاویه پیچش ۵درجه در نوک بال و بال‌های یکپارچه و متصل به بدنه با زاویه پسگرایی ۴۷درجه در رژیم جریان مادون صوت بررسی شده است. حل در جریان آشفته با روش kw-sst برای زوایای حمله در محدوده ۵ تا ۲۰درجه و سرعت‌های ۳۰ و ۶۰متر بر ثانیه انجام شده است. نتایج نشان از تطابق مناسب با نتایج عددی و تجربی دارد، به‌طوری که منحنی‌های توزیع فشار نشان‌دهنده رشد فشار در نواحی استقرار مولد گردابه و همین‌طور نواحی نزدیک به نوک بال هستند که منجر به باقی‌ماندن جریان روی سطح جسم در این نواحی می‌شود. بنابراین با بررسی نمودارهای گشتاور پیچشی و کانتورهای سرعت، جدایش جریان از زاویه حمله ۱۵ به ۲۰درجه به تاخیر افتاده است و همچنین توانایی قابلیت کنترل جدایش جریان همراه با رشد سرعت نیز رقم خورده است.
متن کامل [PDF 1118 kb]   (2645 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1397/2/13 | پذیرش: 1397/8/2 | انتشار: 1397/11/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.