۱- گروه آیرودینامیک، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
۲- گروه آیرودینامیک، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران ، hparhiz@mut.ac.ir
چکیده: (۴۶۵۲ مشاهده)
امروزه بررسی اثرات سهبُعدی جریان در نزدیکی ناحیه نوک تیغه و بال در صنایع توربوماشینی همچون روتور هلیکوپترها، توربینسازیها و همچنین بهینهسازی بال در صنایع هواپیمایی برای داشتن پروازی ایمن همراه با قابلیت مانورپذیری بالا از مباحث مورد توجه صنایع فعال در این حوزه است. پدیده واماندگی را میتوان بهعنوان پدیده تاثیرگذار در این حوزه دانست. در تحقیق حاضر کنترل جدایش جریان توسط مولد گردابه روی بال یک پهپاد تهاجمی رادارگریز شامل ایرفویل Naca۶۴a۲۱۰ با زاویه پیچش ۵درجه در نوک بال و بالهای یکپارچه و متصل به بدنه با زاویه پسگرایی ۴۷درجه در رژیم جریان مادون صوت بررسی شده است. حل در جریان آشفته با روش kw-sst برای زوایای حمله در محدوده ۵ تا ۲۰درجه و سرعتهای ۳۰ و ۶۰متر بر ثانیه انجام شده است. نتایج نشان از تطابق مناسب با نتایج عددی و تجربی دارد، بهطوری که منحنیهای توزیع فشار نشاندهنده رشد فشار در نواحی استقرار مولد گردابه و همینطور نواحی نزدیک به نوک بال هستند که منجر به باقیماندن جریان روی سطح جسم در این نواحی میشود. بنابراین با بررسی نمودارهای گشتاور پیچشی و کانتورهای سرعت، جدایش جریان از زاویه حمله ۱۵ به ۲۰درجه به تاخیر افتاده است و همچنین توانایی قابلیت کنترل جدایش جریان همراه با رشد سرعت نیز رقم خورده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1397/2/13 | پذیرش: 1397/8/2 | انتشار: 1397/11/13