دوره 15، شماره 5 - ( 5-1394 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 411-405 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2- عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
4- کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
5- کارشناس ارشد صحه گذاری شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو
چکیده:   (4968 مشاهده)
بیودیزل یک جایگزین تجدیدپذیر و پایدار برای سوخت‌های فسیلی می‌باشد که از روغن‌های گیاهی و چربی‌های جانوری بدست می‌آید. در این مقاله به بررسی آزمایشگاهی استفاده از متیل استر روغن سویا (زیست‌دیزل) در سوخت نفت‌گاز با نسبت اختلاط‌های B0، B2، B5 و B10 پرداخته شده است. در این مطالعه مشخصه‌های عملکردی و آلایندگی سوخت نفت‌گاز معمولی و مخلوط‌های سوخت زیست‌دیزل با هم مقایسه شده است. آزمون‌ها در شرایط پایا با یک موتور دیزل پاشش مستقیم 90 کیلوواتی مجهز شده به سامانه چرخش مجدد گازهای خروجی و بدون اصلاحات در زینه بندی موتور انجام شده است. نتایچ تجربی مصرف سوخت ویژه ترمزی، گشتاور و دمای گازهای خروجی و همچنین نتایج تجربی آلاینده‌هایی همچون دی‌اکسید کربن، دوده، اکسید نیتروژن، مونواکسیدکربن و هیدروکربن‌های نسوخته ارائه و در مورد آنها بحث شده است. نتایج تجربی مشخصه‌های عملکردی موتور در شرایط مختلف (بار و دور موتور مختلف) افت کمی در توان موتور و افزایش محسوس در مصرف سوخت ویژه ترمزی به دلیل ارزش حرارتی کوچکتر زیست‌دیزل نشان داد. آلاینده‌های دوده، مونواکسیدکربن و هیدروکربن با افزایش درصد اختلاط زیست‌دیزل در مقایسه با نفت‌گاز خالص افزایش یافت. هر چند افزایش در آلاینده‌های اکسید نیتروژن و دی‌اکسیدکربن با افزایش درصد اختلاط زیست‌دیزل مشاهده شد.
متن کامل [PDF 1371 kb]   (2946 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: موتور درون سوز
دریافت: 1393/10/3 | پذیرش: 1393/12/11 | انتشار: 1394/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.