Boojari M, Mahmoodi E, Abbas Nejad A, Sarmast S. Modeling the Wake of MEXICO Experiment’s Wind Turbine Using Elliptic Force Distribution in Actuator-Line Method in OpenFOAM. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (9) :77-86
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-10026-fa.html
بوجاری محسن، محمودی اسمعیل، عباس نژاد علی، سرمست ساسان. مدلسازی پسباد توربین بادی آزمون مکزیکو با استفاده از توزیع نیروی بیضوی در مدل خط عملگر در نرم افزار اپن فوم. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۵; ۱۶ (۹) :۷۷-۸۶
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۰۰۲۶-fa.html
۱- دانشگاه صنعتی شاهرود
۲- عضو هیئت علمی / دانشگاه شاهرود
۳- دانشگاه آپسالا - کمپ گاتلند
چکیده: (۶۳۱۲ مشاهده)
توربینهای بادی، از سازههای پیچیده در مبحث شبیهسازی عددی جریان میباشند. از سوی دیگر، گسترش روزافزون کاربرد انرژی بادی در جهان، منجر به ایجاد تقاضا برای بهکارگیری مدلهای دقیقتر و با کارایی بیشتر برای شبیهسازی توربینها شدهاست. پسبادهای بهوجود آمده توسط توربین بادی تأثیر قابلتوجهی بر کاهش توان-خروجی و ایجاد پدیده خستگی در پرهها دارند و بنابراین، مطالعه آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. روش خط عملگر، یکی از دقیقترین مدلها جهت تحلیل میدان جریان و پسبادهای جریان آشفته میباشد که نیاز به حل جریان در داخل لایهمرزی ندارد و به همین دلیل نسبت به مدل روتور کامل کارایی بیشتری دارد. در این روش میتوان با دقت بالایی به مدلسازی اثرات یک توربین در جریان باد بدون نیاز به ساخت مدل هندسی از روتور توربین و فقط با استفاده از پارامترهای توربین پرداخت. در این مقاله، با پیادهسازی روش خط عملگر در نرمافزار اپنفوم و نیز با استفاده از روشی نوین جهت توزیع نیروی اعمالی بر خطوط عملگر، مدلسازی توربین بادی آزمون مکزیکو انجام شده است. همچنین بهمنظور تحلیل میدان جریان اطراف توربین، از روش شبیهسازی گردابههای بزرگ استفاده شده است. شبیهسازی برای دو حالت مختلف شامل حالت شرایط طراحی و حالت واماندگی صورت گرفت. نتایج حاصل از شبیهسازی و تخمین پسبادها و پارامترهای عملکردی توربین، با دادههای آزمون تجربی مقایسه و همگرایی خوبی مشاهده شد. نتایج پارامترهای عملکردی حالت واماندگی در توافق بهتری با دادههای تجربی بودند بهطوریکه نیروی رانش با 8.5 درصد و گشتاور و توان خروجی توربین به ترتیب با 2.8 و 2.4 درصد اختلاف، پیشبینی شدند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1395/3/25 | پذیرش: 1395/4/24 | انتشار: 1395/6/21