۱- دانشگاه شاهرود
۲- عضو هیات علمی/ دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شاهرود
چکیده: (۵۵۲۸ مشاهده)
شکلدهی پینی بهعنوان یک روش شکلدهی موثر در صنایع هوایی، از فرایند ساچمهزنی مشتق شده است. کاربرد عمدهی آن جهت تولید قطعات نازک بزرگ با انحناهای ملایم از جمله پنلها و پوستهی بال هواپیماها میباشد. این فرایند به دو دستهی شکلدهی پینی بدون پیشکرنش کشسان (شکلدهی پینی رایج) و با پیشکرنش کشسان (شکلدهی پینی تنشی) قابل تقسیم است. در این پژوهش، مطالعهی عددی و تجربی فرایندهای ساچمهزنی و شکلدهی پینی با و بدون پیشکرنش کشسان ورقهای آلیاژ آلومینیمی انجام گرفت. جهت انجام آزمایشهای تجربی، از ساچمههای فولادی با قطرهای mm 4/0 و mm 6/0 و نوارهایی از جنس آلیاژ آلومینیم 6T-6061Al استفاده شد. برای اعمال پیشکرنش کشسان، قیدهایی با چهار شعاع پیشخمش متفاوت ∞، mm 500، mm 375 و mm 250 طراحی و ساخته شدند. در بخش عددی با بهکار بردن پارامترهای مشابه با آزمایشها، ابتدا با استفاده از یک مدل سهبعدی با توزیع تصادفی ساچمه، فرایند ساچمهزنی شبیهسازی و تنشهای ایجاد شده در ورق (تنشهای اعمالی و پسماند) بهدست آمد. در ادامه با استفاده از این مدل و طی روندی سه مرحلهای، فرایندهای شکلدهی پینی و شکلدهی پینی تنشی شبیهسازی شدند. نتایج نشان داد که اعمال پیشکرنش در توزیع پروفیل تنش درون ورق و در نتیجه در تغییر شکل نهایی آن بسیار تأثیرگذار است. بر همین اساس، شکلدهی پینی تنشی در مقایسه با شکلدهی پینی رایج انحنای بزرگتری در ورق ایجاد میکند. همچنین با افزایش ممان پیشخمش (کاهش شعاع پیشخمش)، انحنای ایجاد شده در جهت اعمال پیشخمش، افزایش مییابد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
شکل دهی فلزات دریافت: 1394/4/20 | پذیرش: 1394/6/28 | انتشار: 1394/7/28