دوره 17، شماره 12 - ( 12-1396 )                   جلد 17 شماره 12 صفحات 360-354 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalili B, Ommi F, Nourazar S. Experimental Study of Effective Factors on Liquid Jet Trajectory and Breakup in Gaseous Crossflow. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (12) :354-360
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-11825-fa.html
جلیلی بهرام، امی فتح اله، نورآذر سلمان. مطالعه تجربی عوامل موثر بر مسیر و شکست پاشش جت مایع در جریان عرضی گازی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (12) :354-360

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-11825-fa.html


1- دانشجوی دکتری مهندسی هوافضا دانشگاه تربیت مدرس
2- تهران، بزرگراه آل احمد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک
3- دانشیار دانشکده مکانیک
چکیده:   (3804 مشاهده)
روش پاشش متقاطع سوخت مایع در جریان هوای عرضی در سیستم های پیشرانشی از قبیل موتورهای توربوجت و پس‌سوز آنها، موتورهای رم‌جت، اسکرم‌جت و خنک‌کاری محفظه احتراق قابل کاربرد می‌باشد. تحقیقات اولیه بر روی جت مایع متقاطع به منظور بررسی کاربردهای محیط زیستی آن از قبیل دود خارج شده از اگزوز بده اما بتدریج کاربرد آن گسترش یافت. تزریق متقاطع درمقایسه با تزریق هم جهت سوخت و هوا مناسبتر خواهد بود، زیرا اختلاف راستای تزریق سوخت با جریان عرضی هوا به اتمیزاسیون و تشکیل قطرات ریزتر کمک کرده و علاوه بر بهبود پارامترهای پاشش به عملکرد محفظه احتراق، افزایش راندمان احتراق و پایداری شعله کمک خواهدکرد. در این مقاله با تمرکز بر مطالعه تجربی و ساخت سیستم آزمایشگاهی، عوامل موثر بر شکست و مسیر جت مایع در جریان هوای عرضی مورد بررسی قرار گرفته است. تاثیر هندسه نازل، عدد وبر و نسبت مومنتوم جت مایع به هوای عرضی بر مسیر پاشش مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین معادله مسیر برای نازل‌های دایروی و بیضوی بدست آورده شد. همچنین طول و ارتفاع شکست نیز برای نازل بدست آورده شده است. نشان داده شد که برای نازل‌های بیضوی و دایروی مسیر پاشش با هم متفاوت است که این نتیجه برای طراحی محفظه احتراق بسیار مهم است. نتایج با نتایج تحقیق دیگر محققین مورد بررسی قرار گرفته و حاکی از ان است که دارای دقت بسیار بالایی بوده و همخوانی خوبی دارد.
متن کامل [PDF 1024 kb]   (5613 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: سایر......
دریافت: 1396/7/6 | پذیرش: 1396/9/11 | انتشار: 1396/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.