Jafari M J, Shamekhi A H. LTC achievement in national light duty diesel engine with early and late injection strategies and comparing them to each other. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (4) :259-270
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-11919-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
۲- هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده: (۶۲۸۰ مشاهده)
مفهوم احتراق دماپایین پایهگذار بسیاری از پیشرفتها در توسعه موتورهای دیزلی به منظور اخذ استانداردهای زیست محیطی سختگیرانه بوده است. اگرچه مفهوم آن با کاستن از دمای سوختن سوخت در درون محفظه احتراق و درنتیجه کاهش تولید آلایندههای دوده و اکسیدهای نیتروژن آسان جلوه مینماید، اما دستیابی عملی به این حالت پیشرفته احتراقی بهطوریکه در گستره وسیعی از بار و دور موتور قابل اجرا باشد، کار آسانی نیست. با توجه به تاثیرگذاری عوامل متعدد بر احتراق موتور دیزل راهبردهای گوناگونی برای دستیابی به احتراق دما پایین معرفی شدهاند. دو نمونه از مهمترین این راهبردها، عبارتند از: راهبردهای مبتنی بر پاشش زودهنگام و راهبردهای مبتنی بر پاشش دیرهنگام. در این مقاله برآنیم تا ضمن معرفی اصول هر کدام از این راهبردها، دو روش مختلف مبتنی براین دو راهبرد احتراقی را معرفی و با شبیهسازی سه بعدی، پیادهسازی این روشها را در موتور دیزل سبک ملی با هدف ارتقا سطح استاندارد آلایندگی این موتور از یورو 5 به یورو6 ، امکانسنجی نماییم. یک روش احتراق حجمی یکنواخت است که با توجه به پاشش زودهنگام از مزایای احتراق نیمه پیشآمیخته بهره میبرد و دیگری، روش سینتیک تعدیل یافته است که با پساندازی پاشش در زوایای بعد از نقطه مرگ بالا، مزایای احتراق ضمن انبساط را دارا میباشد. در ادامه با در نظرداشت جوانب و ملزومات هر دو روش، مقایسهای کمی و کیفی بین آنها انجام گرفته است. نتایج حاصله نشاندهنده قابلیت بالای هر دو روش در کاهش چشمگیر و همزمان آلایندههای اکسید نیتروژن و دوده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
موتور درون سوز دریافت: 1394/10/1 | پذیرش: 1394/11/4 | انتشار: 1395/2/1