Navabi M, Hosseini M. Modeling and Spacecraft Attitude Control Using Reaction Wheel with Feedback Linearization, its Performance Study Subject to Power and EULERINT. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (1) :51-61
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-12181-fa.html
۱- دانشیار مهندسی هوافضا -دانشکده فناوریهای نوین -دانشگاه شهید بهشتی
۲- دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی هوافضا، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (۹۴۶۲ مشاهده)
معادلات فضاپیما به طور کلی غیرخطی هستند بنابراین استفاده از تئوریهای کنترل غیرخطی کمک میکند تا مسئله کنترل وضعیت فضاپیما در شرایط واقعیتری بررسی شود. روش خطیسازی پسخورد یک روش کنترل غیرخطی است که دینامیکهای غیرخطی سیستم را به فرم جدیدی تبدیل میکند تا بتوان در طراحی ورودی کنترلی سیستم، از تئوریهای کنترل خطی نیز استفاده نمود. تعیین توابع خروجی در خطیسازی ورودی-خروجی که حالت خاصی از خطیسازی پسخورد است، نقش مهمی بر پایداری دینامیک درونی سیستم دارد. معادلات سینماتیک در این مقاله برحسب کواترنیونها بیان شده که موجب انتخاب این پارامترها به عنوان توابع خروجی میشود. همچنین از روش تنظیمکننده مربعی خطی که یک کنترل بهینه خطی است، برای طراحی کنترلکننده سیستم خطی شده در روش خطیسازی پسخورد و همچنین طراحی یک کنترلکننده وضعیت فضاپیما به صورت مجزا استفاده شده است. روشهای کنترلی استفاده شده با توجه به محدودیت عملگرها، با معیار اولراینت که انتگرال خطای زاویه دوران حول محور اویلر است، مورد ارزیابی عملکرد قرار میگیرند. سپس معیارهای توان مصرفی و تلاش کنترلی عملگرها، برای مقایسه کنترلکنندهها در نظر گرفته شدهاند. نتایج شبیهسازیها نشان میدهد که مقدار اولراینت برای روش خطیسازی پسخورد در تمام مانورهای تغییر وضعیت طراحی شده مقدار کمتری است. بررسی معیارهای توان و تلاش کنترلی نیز نشان میدهد که روش خطیسازی پسخورد نهتنها روش سریعتری میباشد بلکه عملگرها نیز رفتاری بهینهتر از خود نشان میدهند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/9/10 | انتشار: 1396/10/8