دوره ۱۷، شماره ۱۱ - ( ۱۱-۱۳۹۶ )                   جلد ۱۷ شماره ۱۱ صفحات ۴۴۶-۴۳۷ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bohlouri V, kaviri S, Taghinezhad M, Naddafi Pour Meibody M, Seyedzamani S. Modeling and System Identification of a reaction wheel with experimental data. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (11) :437-446
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-1480-fa.html
بهلوری وحید، کویری سمانه، تقی نژاد مرضیه، ندافی‌پور میبدی محمد، سیدزمانی سید سهیل. مدل‌سازی و شناسایی سیستم چرخ عکس‌العملی با استفاده از داده‌های تجربی. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۶; ۱۷ (۱۱) :۴۳۷-۴۴۶

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۴۸۰-fa.html


۱- مهندسی هوافضا، پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران
۲- کارشناس ارشد، مهندسی مکاترونیک، پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران
۳- کارشناس ارشد، مهندسی هوافضا، پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران
۴- عضو هیات علمی/پژوهشگاه فضایی ایران/ پژوهشکده سامانه‌های ماهواره
چکیده:   (۵۳۸۹ مشاهده)
در این مقاله، مدل دینامیکی خطی یک چرخ عکس‌العملی نمونه با استفاده از داده‌های تجربی شناسایی شده است. بدین منظور اطلاعات ورودی- خروجی چرخ عکس‌العملی در بستر سخت‌افزار در حلقه که شامل چرخ عکس‌العملی، درگاه ارتباطی CAN، برد پردازشی و نرم‌افزار لب‌ویو بوده، بصورت برخط با نرخ یک مگا بیت بر ثانیه ارسال و دریافت شده است. مدل‌سازی با فرض جعبه سیاه بودن مجموعه چرخ عکس‌العملی و مدار کنترلی داخل آن، با در نظر گرفتن ملاحظات آزمون تجربی، انجام شده است. در این راستا ابتدا رفتار چرخ عکس‌العملی با اعمال ورودی‌های سرعت زاویه‌ای و شتاب زاویه‌ای بررسی شده، سپس سیگنال‌های ورودی PRBS و Chirp برای شناسایی مدل چرخ توسط بستر سخت‌افزاری تولید و به چرخ اعمال شده است. داده‌های اعمالی فرمان و بازخورد ذخیره و بعد از بازیابی جهت شناسایی مدل چرخ استفاده شده است. با توجه به رفتار موتور الکتریکی، مدل‌های دینامیکی خطی ARX و ARMAX برای شناسایی مدل چرخ، در نظر گرفته شده و شناسایی برای چند مرتبه مختلف از مدل برای پاسخ سرعت زاویه‌ای انجام شده است. همچنین مرتبه تاخیر مناسب برای سیستم حلقه بسته چرخ و کنترل‌کننده آن بررسی و استخراج شده است. نهایتاً خروجی مدل پیشنهادی به‌ازای یک سیگنال آزمون جدید با خروجی واقعی چرخ مقایسه و مدل پیشنهاد شده بوسیله داده‌های ارزیابی صحت‌سنجی شده است. نتایج مدل ارائه شده عملکرد مناسب مدل پیشنهادی برای بیان رفتار چرخ عکس‌العملی را نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 1382 kb]   (۷۸۹۷ دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: کنترل
دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1396/8/7 | انتشار: 1396/9/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.