Keshaverzian H, Jabbari M, Soheili M. Effect of Dynamic Parameters and Fluid Impurities on Abrasion of Centrifugal Compressor Impeller of the Gas Transmission Center using Experimental and Analytical Methods. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (11) :2645-2651
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-18495-fa.html
کشاورزیان حسن، جباری مجید، سهیلی مهرداد. تاثیر پارامترهای دینامیکی و ناخالصی سیال در سایش پروانههای کمپرسورهای گریز از مرکز انتقال گاز با روشهای تجربی و تحلیلی. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (11) :2645-2651
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-18495-fa.html
1- گروه مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران
2- گروه مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران ، jabbari@iaukhsh.ac.ir
چکیده: (4174 مشاهده)
پدیده سایش در خطوط لوله و تجهیزات انتقال سیال به همراه ناخالصیها در بخشهای نفت و گاز و دیگر فرآیندهای صنعتی از مهمترین مشکلاتی است که صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با آنها روبهرو هستند. تعمیر و اصلاح این تجهیزات هزینه زیادی را به خود اختصاص داده و به عنوان یکی از آسیبها و چالشهای مهم در صنایع مطرح اس
سایش در اثر ضربه ذرات جامد همراه با گاز و مایع یا در اثر برخورد قطرات مایع به دیواره داخلی مجرای عبوری سیال ایجاد میشود. در این پژوهش عوامل تاثیرگذار بر نرخ سرعت سایش پره همانند سرعت دوران پروانه کمپرسور، اندازه ذرات داخل گاز متان، غلظت ذرات در ترکیبها مورد بررسی قرار گرفته است. برای بهدستآوردن و تحلیل میزان و نرخ سایش پرهها، قطعاتی از جنس پروانه کمپرسور تخریبشده تهیه و به عنوان نمونه مطابق با شرایط عملیاتی و بهرهبرداری و انتقال گاز استفاده شده است. طی مراحل مختلف آزمایش، میزان نرخ سایش با شرایط متفاوت در محلول و ترکیبات ذرات جامد اندازهگیری شده استبر طبق نتایج حاصله سرعت بالای گردش کمپرسورهای گریز از مرکز پارامتری مهم در افزایش راندمان است که برایی حصول این پارامتر باید خواص مکانیکی و متالورژیکی کمپرسورها دارای کیفیت مناسبی باشند. همچنین با اقزایش غلظت ذرات، سایش با توجه به رابطه سهمی شکل افزایش مییابد. نتایج بهدستآمده با استانداردهای موجود و تئوریهای ارائهشده مورد تحلیل و بررسی قرار داده شده و راهکارهایی برای کاهش تخریب در اثر سایش پره کمپرسورهای گریز از مرکز ارائه شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
موتور احتراق داخلی دریافت: 1397/1/15 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1398/8/30