Mapar M, Heidarinejad G, Pasdarshahri H. Numerical Investigation of Two Simultaneous Fires in a Tunnel and Evaluation of the Obstructive Influence of Vehicles by Large Eddy Simulation. Modares Mechanical Engineering 2014; 13 (15) :10-22
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-1927-fa.html
ماپار مریم، حیدری نژاد قاسم، پاسدار شهری هادی. بررسی عددی دو آتشسوزی همزمان در یک تونل و ارزیابی اثر گرفتگی ناشی از خودروها به روش شبیهسازی گردابههای بزرگ. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۲; ۱۳ (۱۵) :۱۰-۲۲
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۹۲۷-fa.html
۱- دانشگاه تربیت مدرس
۲- تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، بخش مهندسی مکانیک، اتاق ۳۰۹
چکیده: (۶۹۰۵ مشاهده)
در این مقاله به مدل¬سازی دو حریق در تونل، با آرایش مختلفی از خودروها با ابعادی متفاوت در بالادست، به کمک نرم¬افزار FDS پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که رفتار دو حریق درون تونل به فاصله آنها از یکدیگر بستگی دارد. برای خودروهای کوچک با آرایشهای مختلف سرعت بحرانی برای فواصل متفاوت آنها از آتش تقریباً ثابت مانده ولی برای خودروهای متوسط اندازه گرفتگی در تونل بصورتی خواهد بود که باعث تقویت نیروی اینرسی ناشی از جریان باد نسبت به نیروی شناوری ناشی از پلوم آتش در آن مقطع از تونل میشود. با توجه به نتایج بدست آمده، زمانی که فاصله گرفتگی از حریق کم است به سرعت تهویه کمتری برای جلوگیری از برگشت دود در تونل نیاز است. همچنین هنگامی که فاصله مجموعه خودروها تا حریق به اندازه کافی زیاد باشد، اثر گرفتگی بر حریق خنثی میشود و سرعت تهویه بحرانی معادل سرعت تهویه بدون حضور خودرو است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
احتراق|انتقال حرارت و جرم|جریان آشفته|دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1392/5/4 | پذیرش: 1392/6/20 | انتشار: 1392/12/1