۱- دانشکده مهندسی هوافضا/دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۲- استاد/دانشگاه امیرکبیر
چکیده: (۵۶۰۷ مشاهده)
چکیده
پدیده ی قیچی باد برای هواپیما در پرواز ارتفاع پایین، بسیار خطرناک و تهدید آمیز می باشد که موجب کنترل ناپذیری هواپیما می شود و همچنین پیشبینی پدیده و تشخیص آن کاری دشوار می باشد. تحقیق در این حوزه بدین منظور حائز اهمیت می باشد که هواپیما در مواجهه با این پدیده کنترل پذیر شود. اکثر تحقیقات، از مدل تکنقطه برای شبیه سازی رویارویی هواپیما با مایکروبرست استفاده کرده اند. این مدل موقعیت مایکروبرست را به مرکز جرم هواپیما اعمال می کند، در حالی که میدان مایکروبرست باید به سرتاسر بدنه، بال و دم هواپیما اعمال شود. برای شبیه سازی واقعی تر، باید از مدل جدیدی به نام مدل چندنقطه استفاده نمود. در این مدل اثرات باد متغیر علاوه بر مرکز جرم، به نقاط بیشتری از هواپیما وارد می شود. اعمال اثر گرادیان باد به هواپیما از مزیت های این مدل به شمار می رود. در این مقاله نتایج شبیه سازی برای هر دو مدل ارائه می گردد و مورد مقایسه قرار می گیرد. مقایسه مدل تک نقطه با روش های موجود در مراجع همخوانی مناسبی را با تلرانس 10% ارائه نمود. نتایج شایان ملاحظه نظیر عملکرد مسیر حرکت، زاویه آزیموت و گشتاور طولی هواپیما به صورت مقایسه ای در دو مدل تکنقطه و چندنقطه در حضور مایکروبرست نشان داده میشود. مدل چندنقطه برتری مدل سازی را با حالت واقعی پرواز در حضور مایکروبرست به اثبات رسانید.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک، سینماتیک و مکانیزمها دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/10/10 | انتشار: 1396/11/12