۱- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، m.tahani@ut.ac.ir
۲- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (۸۳۵۷ مشاهده)
امروزه یکی از پرکاربردترین روشهای کنترل جریان در حوزهی آیرودینامیک به ویژه آیرودینامیک خارجی استفاده از محرکهای پلاسمایی است. در این تحقیق تاثیر محرکهای پلاسمایی بر دو سیلندر در آرایش پشت سر هم در حالتی که محرکها روی سیلندر اول اعمالشده، بررسی شده است. سیلندرها در فواصل نسبی (L/D) مختلف از یکدیگر قرار داده شدند و تحقیقات در دو رینولدز ۱۰۰ و ۲۰۰ انجام گرفته و در دو شرایط متفاوت اعمال محرکها انجام شده است. یکی از حالتها دارای ولتاژ قلهبه قله ۵۵ کیلوولت و دیگری ۱ کیلوولت بوده است که این مقادیر با توجه به نتایجی که اعتبارسنجی با آنها انجام گرفته، انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از روش عددی با سایر نتایج عددی و تجربی صحهگذاری شد حل معادلات جریان با استفاده از روش حجم محدود انجامگرفته است. اعمال محرکهای پلاسمایی سبب شد که سیلندر دوم در تمامی حالتها ضریب پسا و عدد ناسلت بیشتری را تجربه کند. همچنین تأثیر محرکهای پلاسمایی بر روی افزایش ضریب پسا و عدد ناسلت با افزایش رینولدز کمتر شده به گونهای که افزایش عدد ناسلت در بهترین حالت در رینولدز ۱۰۰ نزدیک به ۲% بیشتر از همین افزایش در رینولدز ۲۰۰ بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آیرودینامیک دریافت: 1397/3/1 | پذیرش: 1397/11/9 | انتشار: 1398/6/10