Soroush M, MalekzadehFard K, Sharavi M. Experimental Measurement of Parameters for High Velocity Impact Simulation on Composite Plate Based On PDM and CZM. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (9) :2215-2226
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-24632-fa.html
سروش میثم، ملک زاده فرد کرامت، شهروی مرتضی. استخراج تجربی پارامترهای شبیهسازی ضربه سرعت بالا بر صفحه کامپوزیتی به روش تخریب پیشرونده و مدل ناحیه چسبنده. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۸; ۱۹ (۹) :۲۲۱۵-۲۲۲۶
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۲۴۶۳۲-fa.html
۱- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
۲- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران ، shahravi@mut.ac.ir
چکیده: (۶۹۹۷ مشاهده)
پژوهش حاضر آغاز و گسترش خسارت درون و برون لایهای در صفحه چندلایه کامپوزیتی کولار- اپوکسی در معرض ضربه سرعت بالا با استفاده از یک مدل اجزای محدود را ارایه میدهد. خسارت در لایههای کامپوزیت به روش تخریب پیشرونده و تورق بین لایهها با استفاده از مدل ناحیه چسبنده تعریف شده است. آغاز خسارت درونلایهای با استفاده از معیار هاشین و آغاز تورق بین لایهها با استفاده از تئوری کشش- جدایش پیشبینی شده و گسترش خسارتهای درون و برون لایهای بهوسیله کاهش سفتی بر پایه انرژی چقرمگی شکست موجود در نرمافزار آباکوس انجام شده است. در این تحقیق، پارامترهای مورد نیاز مدل اجزای محدود از قبیل انرژی چقرمگی شکست بهصورت تجربی و با استفاده از آزمایشهایی مانند کشش فشرده و تیر یکسر گیردار دوتایی استخراج شده است. اعتبارسنجی مدل اجزای محدود نیز با استفاده از مقایسه سرعت ضربهزننده پس از برخورد در آزمایش تجربی ضربه با انرژی ۱۶۰ژول و شبیهسازی عددی انجام شده است. با مشاهده درصد تفاوت پایین بین نتایج آزمایش ضربه با شبیهسازی عددی نتیجه گرفته شد که خواص مورد نیاز شبیهسازی بهدرستی استخراجشده و معتبر است. در تحقیق حاضر یک مدل معتبر، دقیق و کمهزینه اجزای محدود با درنظرگرفتن خسارت و نفوذ ضربهزننده برای یک کامپوزیت چندلایه تحت ضربه سرعت بالا را ارایه کرده که پارامترهای مورد نیاز آن را میتوان بهصورت تجربی استخراج کرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مواد مرکب دریافت: 1397/6/10 | پذیرش: 1397/11/18 | انتشار: 1398/6/10