۱- استادیار گروه مکانیک دانشگاه ملایر
۲- دانشجو
چکیده: (۶۳۲۳ مشاهده)
منابع اصلی ارتعاش در سیستمهای روتور دینامیک، جرمهای نابالانس و خطاهای ساخت یاتاقانهای بهکار رفته در سیستم روتور میباشند. روشی که امروزه برای کاهش و کنترل ارتعاشات روتورها در صنعت بهکار رفته، استفاده از جاذبهای مغناطیسی میباشد که با استفاده از نیروی مغناطیسی محاسبه شده، موقعیت روتور را کنترل کرده و ارتعاشات آن را کاهش میدهد. در این تحقیق جاذب مغناطیسی با اعمال نیروی سیستم جاذب دینامیکی و ایجاد دو فرکانس طبیعی جدید، سیستم را از حالت تشدید خارج میکند. همچنین به منظور کاهش بیشتر دامنه ارتعاشات، دو نوع مختلف جاذب دینامیکی طراحی شده است که هر کدام در یک محدوده خاص فرکانس دوران روتور، توسط جاذب مغناطیسی بررسی میشوند. در سیستم کنترل کننده جاذب مغناطیسی نیروی پیوستهای که از طرف جرم جاذب به سیستم اصلی وارد میشود، به صورت نیرویی ناپیوسته در 16 سطح بازسازی شده است و مشاهده شده که در این حالت دامنه ارتعاشات در نواحی فرکانسهای طبیعی سیستم، به میزان 13% نسبت به حالت شبیهسازی سیستم جاذب دینامیکی با نیروی پیوسته، کاهش یافته است. در این تحقیق دو نسبت جرمی متفاوت برای هر یک از دو سیستم جاذب در نظر گرفته شده است و مشاهده شده که در حالت اجرای جاذبهای دینامیکی با نسبت جرمی بالاتر، دامنه ارتعاشات روتور و ماکزیمم دامنه نیروی سیستم جاذب دینامیکی کمتر میباشد که این موضوع منجر به افزایش دقت عملکرد سیستم جاذب مغناطیسی در بازسازی نیروی سیستم جاذب دینامیکی شده و همچنین کاهش مصرف انرژی الکتریکی سیستم کنترل کننده را به دنبال خواهد داشت.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1395/4/11 | پذیرش: 1395/5/14 | انتشار: 1395/6/7