جستجو در:
عامل مهم تاثیرگذار در بازدهی توربین، دوران توربین است. هرچه دوران روتور در سرعتهای مختلف به خصوص در سرعتهای پایین، بیشتر باشد باعث افزایش توان میشود. در این راستا ابتدا ایرفویل NACA۰۰۱۵ انتخاب و برای تحلیل عددی از روش توربولانسی K-ω SST استفاده و با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی شد. سپس توربین بادی در نرمافزار CATIA طراحی و ساخته شد. ورق آلومینیومی استفادهشده از آلیاژ سری یک که برای ساخت پرههای صاف و متخلخل از ورق ساده و امباس لوزی شکل که بهصورت خلل و فرج و به ضخامت ۰/۳میلیمتر است. برای ایجاد جریان باد از دمنده چهار فن و برای محاسبه دقیقتر وسایل مورد استفاده در اندازهگیری، آزمون و ساخت کالیبره شدهاند. نتایج نشان میدهد که توربین بادی محور عمودی داریوس پره متخلخل و صاف در سرعت ۲/۳ و ۳/۹متر بر ثانیه شروع به دوران کرده است. در سرعت ۲/۵ و ۳متر بر ثانیه توربین بادی پره متخلخل دو برابر و در سرعت ۴متر بر ثانیه سه برابر توربین بادی پره صاف دوران داشته است. در سرعت ۴/۵، ۵، ۵/۵، ۶، ۶/۵ و ۷متر برثانیه ثانیه دوران توربین بادی پره متخلخل نسبت به توربین بادی پره صاف ۵۶/۲۵%، ۲۰%، ۲۲%، ۱۵%، ۷/۵% و ۱۲% بیشتر و در سرعت ۸ تا ۱۰متر بر ثانیه توربین بادی پره متخلخل و صاف دوران تقریباً برابری دارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |