۱- فارغ التحصیل
۲- دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (۹۰۵۶ مشاهده)
مدل سازی اجزا سیکل تبرید تراکمی بخار با استفاده از منحنی های مشخصه آن ها در حالت پایدار ارائه شده و سپس شبیه سازی کل سیکل انجام شده است. با استفاده از شبیه سازی، پیش بینی مشخصه های سیستم مانند نرخ دفع حرارت در کندانسور، کار کمپرسور، اثر تبرید و ضریب عملکرد در شرایط محیطی متفاوت انجام شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی با داده های تجربی بدست آمده از بررسی آزمایشگاهی یک دستگاه کولر گازی دو تکه مقایسه شده و مشخص گردید که مدل ارائه شده می تواند با دقت خوبی عملکرد سیستم را پیش بینی نماید. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که با افزایش یک درجه دمای محیط ضریب عملکرد سیکل 3.5% کاهش می یابد و با افزایش 10% رطوبت نسبی محیط ضریب عملکرد به طور متوسط 6.5% افزایش می یابد. افزایش 10% در دبی حجمی هوای عبوری از روی کندانسور، سبب افزایش 3.2% در ضریب عملکرد سیکل می شود. همچنین تأثیر افزایش سطح کندانسور بر میزان حرارت دفع شده در کندانسور بررسی گردید و مشخص شد با افزایش سطح کندانسور تا حد معینی، دفع حرارت از آن محسوس بوده اما با افزایش بیشتر آن، تغییر چندانی در افزایش حرارت دفع شده در کندانسور مشاهده نمی شود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
انتقال حرارت و جرم دریافت: 1390/2/20 | پذیرش: 1390/11/11 | انتشار: 1391/2/11