دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، ebakhtiari@ut.ac.ir
چکیده: (۸۹۶۲ مشاهده)
یک ایرفویل توربین بادی توسط ابزار دینامیک سیالات بهمنظور بررسی اثر نوسان ایرفویل و شرط مرزی لغزشی بر کارآیی آن تحلیل شد. شرط مرزی لغزشی ناشی از اعمال سطح فوق آبگریز بوده است، چرا که سیالات روی سطوح فوق آبگریز میلغزند. سطوح فوق آبگریز میتوانند یخزدگی پره را به تأخیر بیندازند. این سطح بر ناحیه لبه جلویی فرض شده است. یخزدگی پره بیشتر میتواند در این ناحیه رخ دهد. پارامترهای حرکت نوسانی ایرفویل بهاندازهای انتخاب شد که پدیده واماندگی دینامیکی مدلسازی شد. پدیده واماندگی دینامیکی سبب افزایش شدید بارگذاری روی پره میشود. واماندگی دینامیکی با ایجاد دو گردابه لبه جلویی وگردابه پشتی مرتبط است. سه فرکانس کاهیده نوسان ۰۵/۰=
، ۰۸/۰ و ۱۲/۰ و سه اختلاف فاز
در طولهای لغزشی متفاوت سطح فوق آبگریز بررسی شد. در این راستا مدل گذار SST برای تحلیل ایرفویل SD۷۰۳۷ در عدد رینولدز ۱۰۴×۴=
اعمال شده است. نتایج نشان دادهاند که اعمال یک سطح فوق آبگریز با طولهای لغزشی نسبتاً پایین نمیتواند در حرکت نوسانی ایرفویل مفید باشد؛ اما در طولهای لغزشی بیش از ۱۰۰میکرون، ضرایب آیرودینامیک تغییر زیادی کرد. در بیشترین فرکانس نوسان، ضرایب برآ و پسا بهترتیب به اندازه ۱۲ و ۴۰% کاهش یافت. افزایش طول لغزشی تشکیل گردابه و زاویهی واماندگی را به تعویق انداخته است.
نوع مقاله:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
آیرودینامیک دریافت: 1397/6/12 | پذیرش: 1397/11/9 | انتشار: 1398/6/10