۱- عضو هیات علمی گروه مکانیک / دانشگاه حکیم سبزواری
۲- عضو هیات علمی / دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (۵۱۴۱ مشاهده)
کیفیت ظاهری سطوح بدنه خودرو از جمله پارامترهایی است که در سالهای اخیر به شکل قابل ملاحظهای مورد توجه طراحان صنعت خودروسازی در سراسر دنیا قرار گرفته است. بیشتر اجرای بدنه خودرو از ورقهای فلزی انعطافپذیر ساخته شده است که به راحتی و در اثر اعمال نیرویی هرچند ناچیز دچار تغییرشکل و اعوجاج میشوند. در نتیجه، وجود خطاهای ناشی از فرآیندهای ساخت و مونتاژ قطعات تشکیل دهنده بدنه، باعث تغییرات زیادی در مجموعه نهایی نسبت به مدل ایدهآل گردیده و در نهایت، کیفیت ظاهری و جلوههای زیبایی خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد. بررسی اثر این خطاها که معمولاً به دلیل وجود تلرانسهای ابعادی، هندسی و یا مونتاژی در قطعات تشکیل دهنده یک سازه رخ میدهد، به وسیله تحلیل تلرانسی محقق خواهد شد. به عنوان یکی از کاربردهای مهم تحلیل تلرانسی در صنعت، در این تحقیق به ارزیابی کیفیت ظاهری بدنه خودرو به عنوان تابعی از خطاهای مونتاژی مجموعه پرداخته شده است. در متدلوژی ارائه شده با بهرهگیری از تحلیل اجزای محدود غیرخطی و معرفی روشهای ارزیابی کیفیت سطوح، روشی نظاممند برای سنجش کیفیت ظاهری بدنه خودرو ارائه شده است. تئوری مذکور بر روی بدنه یک خودرو پیادهسازی و همخوانی نتایج آن با دادههای عملی بدست آمده از خط تولید بررسی شده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
روشهای ساخت دریافت: 1395/4/6 | پذیرش: 1395/5/6 | انتشار: 1395/7/3