Abdoli A, Dehghan Manshadi M, Afshari E. New interior design for polymer flow membrane fuel cell flow field to improve performance for use in an aerial vehicle. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (12) :297-308
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-3133-fa.html
عبدلی آرمان، دهقان منشادی مجتبی، افشاری ابراهیم. طراحی جدید و بررسی عملکرد میدان جریان پیل سوختی غشاء پلیمری جهت بهبود عملکرد برای کاربرد در یک وسیله هوایی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (12) :297-308
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-3133-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد
2- دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
3- دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان
چکیده: (4353 مشاهده)
از مهمترین قسمتهای پیلهای سوختی پلیمری صفحات دوقطبی میباشد که از طریق مسیر کانالهایی که بهعنوان میدان جریان در این صفحات مطرح میگردد، دسترسی گازهای واکنشگر به سطح لایههای کاتالیست برای انجام واکنشهای الکتروشیمیایی پیل سوختی امکانپذیر میباشد. تاکنون محققان بسیاری به طراحی میدان جریانهای مختلفی برای پیلهای سوختی پرداختهاند. گرچه هر یک از مدلهای مطرحشده دارای مزایا و معایب مربوط به خود میباشد؛ اما یک طراحی مناسب برای میدان جریان پیل سوختی که توزیع یکنواخت گازهای واکنشگر را روی سطح لایه کاتالیست داشته باشد، دسترسی به عملکرد بالاتر و عمر بیشتر پیلهای سوختی را نتیجه میدهد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این تحقیق به معرفی یک الگوی جریان جدید برای میدان جریان پیل سوختی پرداختهشده است و نتایج عددی بدست آمده با یک مدل با آرایش متداول موازی مورد مقایسه قرار گرفتهشده است. میدان جریان ارائهشده به صورت مارپیچ اصلاحشده با ابعاد کلی پیل 6400 میلیمتر مربع بوده که دسترسی به توزیع یکنواخت گازهای واکنشگر، چگالی جریان و دما ممکن شده است. افزایش 66 درصدی چگالی جریان محدود و رشد 1.7 برابر چگالی توان با اصلاح آرایش برای میدان جریان محقق شده است. در ادامه با در نظر گرفتن نقطه طراحی پیل سوختی بر اساس منحنی چگالی توان مدل جدید ارائهشده، به بررسی مشخصات و توان ویژه پیل سوختی در یک مأموریت هوایی پرداختهشده است و دسترسی به توان مخصوص بالا که در کاربردهای هوایی اهمیت ویژهای دارد، حاصلشده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
پیل سوختی، واکنش و جریان چند گونه ای دریافت: 1396/6/25 | پذیرش: 1396/8/10 | انتشار: 1396/9/24