دوره 20، شماره 4 - ( فروردین 1399 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 971-963 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavalaee Fard M, Parhizkar H, Garshasbi M. Validation of the Aerodynamic Coefficients of Cruise Missile Derived from Numerical Calculations and MD Software with Experimental Data. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (4) :963-971
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-32427-fa.html
تولایی‌فرد محمدرضا، پرهیزکار حمید، گرشاسبی مصطفی. محاسبه تجربی ضرایب آیرودینامیکی موشک کروز هواپایه و بررسی دقت نرم‌افزارهای مهندسی و عددی در محاسبه آیرودینامیک آن. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (4) :963-971

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-32427-fa.html


1- گروه آیرودینامیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
2- گروه آیرودینامیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران ، hparhiz@mut.ac.ir
چکیده:   (2855 مشاهده)
در این مقاله هدف بررسی و مقایسه ضرایب آیرودینامیکی حاصل از نتایج تونل باد، حل عددی و روش نیمه‌تجربی مربوط به یک موشک هواپایه است. نتایج برای حالت کلی بدون انحراف سطوح کنترلی حاصل شده است. بدین منظور تحلیل روی ضرایب آیرودینامیکی در سه عدد ماخ ۰/۶، ۰/۷۵ و ۰/۸۵ و زوایای حمله مختلف صورت گرفته است. نتایج نشان از وجود شباهت زیادی بین رفتار تغییرات ضرایب آیرودینامیکی نسبت به زاویه حمله در هر سه روش تجربی، عددی و روش نیمه‌تجربی دارد. به‌طوری که پاسخ‌های حاصل از حل عددی در محاسبه ضرایب نیروهای برآ، پسا، عمودی و محوری به‌ترتیب با خطای میانگین ۸/۶، ۷/۱، ۸/۳ و ۸/۴% به نتایج حاصل از تونل باد نزدیک و قابل قبول است. اما نتایج حاصل از روش نیمه‌تجربی با وجود شباهت در تغییرات ضرآیب آیرودینامیکی تنها برای ضرایب نیروهای پسا و محوری به‌ترتیب با خطای میانگین ۱۱% و ۲۰% نسبت به نتایج حاصل از تونل باد از خود نشان داده است و همچنین وجود خطاهای ناشی از اثرات دهانه ورودی هوا تنها در راستای محوری دلیل بر قابل اتکا نبودن این روش در پژوهش حاضر دارد. همچنین نمودارهای تغییرات ضریب گشتاور پیچشی برحسب زاویه حمله نشان می‌دهند که زاویه حمله تریم در ماخ‌های مختلف بین ۶+ تا ۷+ درجه متغیر است.
متن کامل [PDF 609 kb]   (2347 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1398/2/9 | پذیرش: 1398/7/7 | انتشار: 1399/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.