۱- عضو هیات علمی/دانشگاه فردوسی مشهد
۲- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
۳- عضو هیئت علمی/ دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (۶۶۹۱ مشاهده)
چرخدنده¬ها یکی از منابع مهم ارتعاشات و ایجاد نویز در سیستم¬های دوار صنعتی محسوب می¬شوند. به منظور طراحی و ارائه یک سیستم انتقال قدرت چرخدنده¬ای آرام و بهینه، در این پژوهش یک سیستم کنترل فعال ارتعاشات چرخدنده- یاتاقان پیشنهاد و مورد ارزیابی قرار می¬گیرد. مدل دینامیکی ارتعاشات سیستم چرخدنده¬ای با درنظر گرفتن برخی از پارامترهای ناخواسته در طراحی از قبیل خطاهای ساخت، تغییرات فرم دندانه، خطاهای نصب و همچنین تحریکات ناشی از اغتشاشات گشتاور اعمالی، ارائه می¬گردد. برای کاهش و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب این پارامترها بر ارتعاشات مجموعه، سیستم کنترل فعالی پیشنهاد می¬شود. ایده کنترلی مطرح شده، بکارگیری و اعمال یک نیروی تحریک در یاتاقان¬های سیستم می¬باشد. سیستم کنترل مورد نظر با استفاده از کنترل فیدبک و بر اساس معیار کنترل H-infinity پیاده¬سازی می¬گردد. این معیار به صورت یک تابع هزینه ارائه و الگوریتم بهینه¬سازی گروه ذرات یا به اختصار PSO که از روش¬های بهینه¬سازی موجود در بین روش¬های هوش مصنوعی است، برای بهینه نمودن پاسخ سیستم مورد استفاده قرار می¬گیرد. به منظور بررسی عملکرد سیستم کنترلی پیشنهاد شده، شبیه¬سازی سیستم انجام و نتایج حاصل مورد ارزیابی قرار می-گیرد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات|دینامیک، سینماتیک و مکانیزمها|کنترل دریافت: 1392/9/9 | پذیرش: 1392/11/16 | انتشار: 1393/4/22