دوره 20، شماره 6 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 6 صفحات 1463-1473 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadi M, Rezanezhad S, Zolfaghari M, Azadi M. Effect of Simultaneous Use of Silica Nanoparticles and Heat Treatment on High-Cycle Bending Fatigue Lifetime in Piston Aluminum Alloy. Modares Mechanical Engineering. 2020; 20 (6) :1463-1473
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-35569-fa.html
آزادی محمد، رضانژاد سعید، ذوالفقاری مهرداد، آزادی محبوبه. اثر استفاده همزمان از نانوذرات دی‌اکسید سیلیسیوم و عملیات حرارتی بر عمر خستگی پرچرخه خمشی در آلیاژ آلومینیوم پیستون. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (6) :1463-1473

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-35569-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، m_azadi@semnan.ac.ir
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3- دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (941 مشاهده)
آلیاژهای آلومینیوم- سیلیسیوم کاربردهای بسیاری در قطعات خودرو همچون پیستون دارند. معمولاً این‌گونه قطعات، تحت بارهای سیکلی مکانیکی و حرارتی قرار دارند و لذا باید استحکام خستگی کافی را در مقابل این بارگذاری‌ها داشته باشند. از روش‌های استحکام بخشی به مواد، اجرای عملیات حرارتی و افزودن نانوذرات است. در این پژوهش، اثر استفاده همزمان از نانوذرات دی‌اکسید سیلیسیوم و عملیات حرارتی بر عمر خستگی پرچرخه خمشی آلیاژ پیستون بررسی شده است که نوآوری این تحقیق است. از روش ریخته‌گری گردابی برای اضافه‌کردن نانوذرات به زمینه آلومینیومی استفاده شد و فرآیند عملیات حرارتی بر روی نمونه‌ها اجرا شد. ریزساختار توسط میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی، بررسی شد و آزمون خستگی پرچرخه خمشی نیز بر روی نمونه‌های استاندارد، در شرایط بارگذاری کاملاً معکوس‌شونده، اجرا شد. با توجه به تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی، نواحی تجمع و بهم‌پیوستگی نانوذرات در زمینه مشاهده نشد. همچنین، مشاهده شد که استفاده از نانوذرات دی‌اکسید سیلیسیوم، عملیات حرارتی و استفاده همزمان از این دو فرآیند، باعث بهبود عمر خستگی به‌ترتیب به مقدار ۳۰۴، ۴۱۱ و ۲۳۷% شد. مطابق با داده‌های آزمون خستگی پرچرخه خمشی، ضریب استحکام خستگی آلیاژ پیستون، با عملیات حرارتی و اضافه‌نمودن نانوذرات، افزایش یافت.
متن کامل [PDF 1222 kb]   (66 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: شکل‌دهی حجمی فلزات
دریافت: 1398/5/19 | پذیرش: 1398/9/16 | انتشار: 1399/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول