Yekani S, Abdi Aghdam E, Sadegh Moghanlou F. Performance Response of a Spark Ignition Engine to Adding Natural Gas to Gasoline on Lean-Burn Condition in 10 Compression Ratio. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (6) :1691-1699
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-39817-fa.html
یکانی سیدکاظم، عبدیاقدم ابراهیم، صادقمغانلو فرهاد. پاسخ عملکردی موتور اشتعال جرقهای به افزودن گاز طبیعی به بنزین در شرایط فقیرسوز با نسبت تراکم 10. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (6) :1691-1699
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-39817-fa.html
1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، eaaghdam@uma.ac.ir
چکیده: (3839 مشاهده)
معایب استفاده از دو سوخت بنزین و گاز طبیعی بهصورت تکسوز در موتورهای اشتعال جرقهای، محققان را بر آن داشته است که با استفاده از ترکیب آن دو در موتور، بر مزیتهای احتراق از جمله بهبود در عملکرد و کاهش در آلایندگی بیافزایند. از طرف دیگر استفاده از حالت فقیرسوز در موتور میتواند موجب کاهش آلایندههای خروجی شود. در کار حاضر، ترکیبهای مختلف بنزین- گاز طبیعی با سوخت غالب بنزین شامل ۱۰۰، ۸۷/۵، ۷۵ و ۶۲/۵ درصد وزنی بنزین و مابقی گاز طبیعی (نامگذاریشده بهترتیب ۱۰۰G، ۸۷/۵G، ۷۵G و ۶۲/۵G) در حالت فقیرسوز با نسبت همارزی ۰/۹ بررسی شد. در سرعت rpm۱۸۰۰ و نسبت تراکم ۱۰ بهازای هر ترکیب در آوانسهای مختلف، تغییرات فشار داخل سیلندر، ۳۵۰ سیکل پشت سر هم از یک موتور پژوهشی تکسیلندر ذخیره شد. این دادههای خام ابتدا پردازش و از نتایج آنها، آوانس بهینه عاری از کوبش هر ترکیب استخراج شد. سپس عملکرد چهار ترکیب در آوانس بهینه مربوط مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش حضور گاز طبیعی در ترکیب میزان آلاینده CO تقلیل و مقدار HC ابتدا افزایش و سپس سیر کاهشی داشت. میزان NOx با افزایش حضور گاز طبیعی روند افزایشی داشت و در مجموع عملکرد ۷۵G در حالت فقیر سوز نسبت به ۱۰۰G و سایر ترکیبها بهتر بود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکانیک سیالات دریافت: 1398/10/21 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1399/3/31