Emami H, Shakouri E, Saraeian P. Study of the Effect of Cutting Parameters with Abrasive Water Jet on the Surface Roughness, Burr Formation and Striation Angle in Aluminum 111H-5754 Parts. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (7) :1801-1814
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-39888-fa.html
امامی هادی، شکوری احسان، سرائیان پیام. مطالعه تاثیر پارامترهای برشکاری با جت آب همراه با ذرات ساینده بر زبریسطح، شکلگیری پلیسه و زاویه انحنای خطوط برش در قطعات آلومینیومی 5754-H111. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (7) :1801-1814
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-39888-fa.html
1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مکانیک، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مکانیک، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، p_saraeian@iau-tnb.ac.ir
چکیده: (3225 مشاهده)
آلیاژهای آلومینیوم، با توجه به تنوع بالا و خواص مکانیکی مطلوب، کاربرد گستردهای در صنایع دارند و در این بین، آلیاژ آلومینیوم ۵۷۵۴-H۱۱۱ بهدلیل برخورداری از ویژگیهایی نظیر نسبت استحکام به وزن بالا، شکلپذیری، چقرمگی و مقاومت به خوردگی بالا، در ساخت بدنه خودرو، صنایع دریایی و تجهیزات نفتی فراساحلی کاربرد ویژهای دارند. حضور ۳% منیزیم در ساختار شیمیایی این آلیاژ، سبب حساسیت آن نسبت به حرارت شده و به همین دلیل، اجرای اکثر فرآیندهای ماشینکاری سنتی بر روی آن امکانپذیر نیست. ماشینکاری با جتآب به همراه ذرات ساینده (AWJM)، بهدلیل استفاده از آب و ذرات ساینده بهعنوان ابزار برشی، میتواند روش مناسبی جهت ماشینکاری این دسته از مواد باشد. در پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر پارامترهای اصلی فرآیند ماشینکاری با جتآب و ذرات ساینده، از جمله فشار جتآب، سرعت گذار و ضریب بارگذاری بر زبری سطح، زاویه انحنای خطوط و شکلگیری پلیسه در نمونههای آلومینیومی ۵۷۵۴-H۱۱۱ پرداخته شده است. نتایج نشان داد، پس از سرعت گذار، فشار جتآب و ضریب بارگذاری بهترتیب بیشترین تاثیر را بر مشخصههای کیفی سطح دارند. بهطوری که، بهازای ضریب بارگذاری ۴۵% و فشار جت ۳۰۰مگاپاسکال، با افزایش سرعت گذار از ۲۰۰ به ۳۰۰میلیمتر بر دقیقه، مقدار زبری سطح در ناحیه صاف، در حدود ۵۰%، و زاویه انحنای خطوط در ناحیه زبر، در حدود ۲۵%، افزایش یافته است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ماشینکاری دریافت: 1398/10/26 | پذیرش: 1399/1/12 | انتشار: 1399/4/30