Ahmadi Khatir F, Barzegari M M. Numerical and experimental investigation of the effect of geometrical parameters on the springback metallic bipolar plates in the stamping process. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (11) :2617-2628
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-41115-fa.html
احمدی خطیر فرزاد، برزگری محمد مهدی. شبیه سازی و مطالعه تجربی اثر پارامترهای هندسی صفحات دوقطبی فلزی پیلسوختی بر پروفیل برگشت فنری در فرآیند شکلدهی استمپینگ. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (11) :2617-2628
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-41115-fa.html
1- گروه ساخت و تولید، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس
2- آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری پیلسوختی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، barzegari@mut.ac.ir
چکیده: (1853 مشاهده)
امروزه استفاده از صفحات دوقطبی فلزی در صنعت پیلسوختی به دلیل هزینه بسیار پایینتر آن نسبت به صفحات ضخیم گرافیتی که با روش ماشینکاری تولید میشوند، مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. بهترین روش برای تولید صفحات دوقطبی فلزی، استفاده از فرآیند شکلدهی است. در میان انواع روشهای شکلدهی، فرآیند شکلدهی استمپینگ از سرعت تولید بالاتر، سادگی فرآیند و هزینه تولید پایینتری برخوردار است. یکی از مشکلات عمده شکلدهی صفحات دوقطبی فلزی، برگشت فنری ورق بعد از شکلدهی میباشد که موجب اعوجاج و عدم یکنواختی در کانالهای شکل گرفته میگردد. در این پژوهش تاثیر پارامترهای هندسی همچون ابعاد و زاویه دیواره کانال، شعاع گوشه، عمق کانال و تاثیر پارامتر فرآیندی همچون روانکار بر پروفیل پرشدگی و برگشت فنری ورق شکلدهی شده از جنس فولاد زنگنرن 304 با ضخامت 1/0 میلیمتر بررسی گردید. به همین منظور، در ابتدا به کمک نرمافزار المان محدود آباکوس، شبیهسازی انجام شد و صحت نتایج به کمک آزمایشهای تجربی بررسی شد. در ادامه با تغییر پارامترهای ورودی در شبیهسازی، خروجیهای نامبرده مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که زاویه دیواره و پهنای کانال بیشترین تاثیر را بر مقدار برگشت فنری صفحات شکلدهی شده دارند. نتایج در ارتباط با پارامتر فرآیندی چون تاثیر روانکار نشان داد که مقدار برگشت فنری تقریبا مستقل از پارامتر روانکار است. اما در شرایط کاملا برابر، در حالت استفاده از روانکار، توزیع تنش در گوشهها و دیواره کانال بسیار یکنواختتر است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
پیل سوختی دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1399/6/15 | انتشار: 1399/6/15