Shojaeefard M H, Saeidi Googarchin H, Gheybi M R, Nikkhah M A. Simulation and strength and fatigue life improvement of adhesively bonded single lap joint using cohesive zone model with cyclic degrading. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (5) :281-289
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-4367-fa.html
شجاعی فرد محمد حسن، سعیدی گوگرچین حامد، غیبی محمدرضا، نیک خواه محمد امین. شبیهسازی و بهبود استحکام و عمر خستگی اتصال چسبی تک لبهای با بکارگیری مدل ناحیه چسبناک تضعیفشونده چرخهای. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (5) :281-289
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4367-fa.html
1- عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت
2- عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
3- دانشجوی دکتری
4- دانشجوی کارشناسی ارشد
چکیده: (5104 مشاهده)
این پژوهش قصد دارد تا استحکام و سفتی استاتیکی و عمر خستگی اتصال چسبی تک لبهای را با استفاده از مدل ناحیه چسبناک، تحت شرایط هندسی مختلف مورد ارزیابی قرار دهد. برای این منظور در شبیهسازی لایه چسب از مدل ناحیه چسبناک دو خطی بهره برده شده به نحوی که طی بارگذاری مود ترکیبی رفتار شکست چسب در مود III با رفتار شکست آن در مود II یکسان در نظر گرفته شده است. در ادامه، برای مدلسازی آسیبِ خستگی از زیر روالنویسیِ یو. اس. دی. اف. ال. دی. جهت شبیهسازی آسیب خستگی در لایه چسب در نرم افزار آباکوس استفاده گردیده است. به منظور اعتبارسنجی شبیهسازی، نتایج عددی استحکام و سفتی استاتیکی و همچنین عمر خستگی با نتایج تجربی موجود در مراجع صحهگذاری شده و درنهایت این پژوهش به بررسی اثر پارامترهای طول ناحیه همپوشانی، ضخامت چسبندهها و پَخ دار کردن چسبندهها در ناحیه همپوشانی پرداخته است. نتایج نشان میدهد که افزایش طول ناحیه همپوشانی سبب افزایش استحکام استاتیکی و عمر خستگی اتصال میگردد. همچنین افزایش ضخامت چسبندهها با اینکه عمر خستگی اتصال را افزایش میدهد اما به جهت تغییر در مودهای بارگذاری، با استحکام استاتیکی رابطه مستقیم ندارد. پَخ دار کردن چسبندهها نیز به واسطه چرخش سازگارتر ناحیه اتصال، تاثیر مثبتی بر افزایش استحکام و عمر خستگی از خود بر جای میگذارد. بنابراین در طراحی یک اتصال تک لبهای، بهره بردن از طول ناحیه همپوشانی و ضخامت بیشتر در کنار استفاده از تکنیک پَخ زنیِ چسبندهها میتواند استحکام و عمر خستگی آن را تا بیشترین حد ارتقا دهد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
مکانیک آسیب دریافت: 1394/12/11 | پذیرش: 1395/1/25 | انتشار: 1395/3/5