۱- دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
۲- دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
۳- کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
۴- استاد دانکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
چکیده: (۵۰۶۹ مشاهده)
گامزنی چرخهای غیرفعال عبارت است از طی کردن مسیری سرازیری با شیبی ثابت، بدون تزریق انرژی و کنترل، در قالبی متناوب. ویژگی تناوبی در این نوع گامزنی با جبران انرژی تلف شده حین هر برخورد پا با زمین توسط جاذبه شکل میگیرد. عمده مزیت این نوع گامزنی، مصرف انرژی بسیار پایین آن است، بهگونهای که محققین را به بسط مطالعات، بهمنظور گامزنی در سطوح بدون شیب با تزریق مقدار ناچیز انرژی (در عوض اثر جاذبه) سوق داده است. دیدگاه حاکم بر این پژوهش نشات گرفته از ایدهی اخیر بوده و با تحریک ضربهای از ناحیهی پاشنه در ابتدای هر گام و مدلسازی آن، نسبت به شبیهسازی یک نمونهی دو بعدی در سطحی بدون شیب اقدام شده است. در این راستا تاثیر تغییرات پارامترهای طراحی از قبیل مکان تعبیهی عملگر بر روی پا و شکل کف پا، بر روی مولفههای پایداری (مبتنی بر اندازهی حوزهی جذب) و طول گام شناسایی شده است. با اعمال مقادیر مختلف ضربه، نتایج به دست آمده در این پژوهش حکایت از طول گام و پایداری نسبی بالاتر، با انتخاب شکل متقارن کفپا و شعاع بیشتر آن دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک، سینماتیک و مکانیزمها دریافت: 1396/1/18 | پذیرش: 1396/4/13 | انتشار: 1396/5/20