samadani agdam S S, Jahani K, Shabgard M. Design and construction of a secondary magnetorheological suspension system to mitigate the shocks and vibrations transmitted to sensitive payloads in commercial vehicles. Modares Mechanical Engineering 2021; 22 (1) :1-13
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-51246-fa.html
صمدانی اقدم سیدصمد، جهانی کمال، شبگرد محمدرضا. طراحی و ساخت سیستم تعلیق ثانویه مگنتورئولوژیک برای کاهش ارتعاشات و شوک های وارده بر محموله های حساس خودرو های باری. مهندسی مکانیک مدرس. 1400; 22 (1) :1-13
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-51246-fa.html
1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، ka_jahani@tabrizu.ac.ir
3- گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (1683 مشاهده)
هدف این مقاله، توسعه یک سیستم تعلیق ثانویه نیمه فعال مجهز به دمپرهای مگنتورئولوژیکال، جهت کاهش دامنه ارتعاشات و شوکهای وارده به محمولههای حساس در قسمت بار خودروهای باری جادهای میباشد. دراین راستا، ابتدا یک دمپر مگنتورئولوژیکال دوسر میله، جهت استفاده در سیستم تعلیق ثانویه کامیونت مدلسازی، طراحی و ساخته شد. در ادامه، با ساخت سه دمپر مشابه با دمپر تست شده، نسبت به ساخت پالت دارای سیستم تعلیق ثانویه متشکل از چهار دمپر مگنتورئولوژیکال جهت نصب بر قسمت بار یک وانت اقدام شد. سپس رفتار سیستم مذکور از طریق آزمایش آن با حرکت خودرو روی پروفیل سرعتگیر مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام تستهای دینامیکی مربوط به تحریک هارمونیک بر روی دمپر، نتایج بدست آمده از عملکرد آن نشان داد که بیشینه نیروی میرایی دمپر در شدت جریان الکتریکی 2 آمپر، نسبت به حالت (0) آمپر، بطور میانگین 62/11 برابر، افزایش داشته است. همچنین با استفاده از نتایج نیروی حاصل از مدل اسپنسر در پیشبینی رفتار دینامیکی دمپر با خطای نسبی میانگین 49%/1 نسبت به نیروی حاصل از تست تجربی و تلفیق آن با مدل دوبعدی نصف خودروی باری، عملکرد مجموعه در عبور از پروفیل سرعتگیر شبیهسازی شده و پاسخهای دینامیکی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که با افزایش شدت جریان الکتریکی دمپرها از 0 تا 2 آمپر، بیشینه شتاب عمودی وارده به مرکز جرم محموله حساس هنگام عبور از دستانداز، در شبیهسازی نسبت به حالت بدون سیستم تعلیق ثانویه، 43.6% و در تستهای تجربی، 32.4% کاهش یافته است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1400/1/11 | پذیرش: 1400/5/21 | انتشار: 1400/10/10