دوره 22، شماره 1 - ( دی 1400 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

samadani agdam S S, Jahani K, Shabgard M. Design and construction of a secondary magnetorheological suspension system to mitigate the shocks and vibrations transmitted to sensitive payloads in commercial vehicles. Modares Mechanical Engineering 2021; 22 (1) :1-13
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-51246-fa.html
صمدانی اقدم سیدصمد، جهانی کمال، شبگرد محمدرضا. طراحی و ساخت سیستم تعلیق ثانویه مگنتورئولوژیک برای کاهش ارتعاشات و شوک های وارده بر محموله های حساس خودرو های باری. مهندسی مکانیک مدرس. 1400; 22 (1) :1-13

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-51246-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، ka_jahani@tabrizu.ac.ir
3- گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1683 مشاهده)
هدف این مقاله، توسعه یک سیستم تعلیق ثانویه نیمه فعال مجهز به دمپرهای مگنتورئولوژیکال، جهت کاهش دامنه ارتعاشات و شوک­های وارده به محموله­های حساس در قسمت بار خودروهای باری جاده­ای می­باشد. دراین راستا، ابتدا یک دمپر مگنتورئولوژیکال‌ دوسر میله، جهت استفاده در سیستم تعلیق ثانویه کامیونت مدل­سازی، طراحی و ساخته شد. در ادامه، با ساخت سه دمپر مشابه با دمپر تست شده، نسبت به ساخت پالت دارای سیستم تعلیق ثانویه متشکل از چهار دمپر مگنتورئولوژیکال جهت نصب بر قسمت بار یک وانت اقدام شد. سپس رفتار سیستم مذکور از طریق آزمایش آن با حرکت خودرو روی پروفیل سرعت­گیر مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام تست­های دینامیکی مربوط به تحریک هارمونیک بر روی دمپر، نتایج بدست آمده از عملکرد آن نشان داد که بیشینه نیروی میرایی دمپر در شدت جریان الکتریکی 2 آمپر، نسبت به حالت (0) آمپر، بطور میانگین 62/11 برابر، افزایش داشته است. همچنین با استفاده از نتایج نیروی حاصل از مدل اسپنسر در پیش­بینی رفتار دینامیکی دمپر با خطای نسبی میانگین 49%/1 نسبت به نیروی حاصل از تست تجربی و تلفیق آن با مدل دوبعدی نصف خودروی باری، عملکرد مجموعه در عبور از پروفیل سرعت­گیر شبیه­سازی شده و پاسخ­های دینامیکی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که با افزایش شدت جریان الکتریکی دمپرها از 0 تا 2 آمپر، بیشینه شتاب عمودی وارده به مرکز جرم محموله حساس هنگام عبور از دست­انداز، در شبیه­سازی نسبت به حالت بدون سیستم تعلیق ثانویه، 43.6% و در تست­های تجربی، 32.4% کاهش یافته است.
متن کامل [PDF 1212 kb]   (1035 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارتعاشات
دریافت: 1400/1/11 | پذیرش: 1400/5/21 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.