Darvizeh A, Shafiee N, Darvizeh M, Habibollahi H R, Rajabi H. Investigation of the effects of constructional elements on the biomechanical behavior of desert locust hind wing. Modares Mechanical Engineering 2015; 14 (14) :235-244
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-6184-fa.html
۱- استاد/دانشگاه گیلان
۲- دانشجو/دانشگاه گیلان
۳- دانشگاه گیلان
۴- معاون گروه مکانیک-موسسه آموزش عالی احرار
چکیده: (۶۶۵۲ مشاهده)
این مقاله به مطالعه تأثیر اجزای ساختاری بال عقب ملخ صحرایی بر رفتار بیومکانیکی آن میپردازد. نخست، بال حشره تحت بررسی میکروسکوپی با استفاده از میکروسکوپ الکترونی قرار میگیرد. نتایج به دست آمده از بررسیهای میکروسکوپی جهت ارائه مدلهای المان محدود از بال با در نظر گرفتن اجزای ساختاری متفاوت به کار گرفته میشود. مدلهای ارائه شده تحت اثر نیروهای اینرسی و آیرودینامیکی وارد بر بال در ضمن پرواز قرار گرفته و تنشها و جابهجاییهای ناشی از آنها ارزیابی میگردند. نتایج نشان داده است که حضور رگهای طولی، رگهای طولی و عرضی، چینوچروکها، چینوچروکها و رگهای طولی و در نهایت چینوچروکها و رگهای طولی و عرضی به ترتیب باعث میانگین کاهش 4 ، 25.75، 4.34، 184.54 و 768.5 برابری تنش اصلی پدید آمده نسبت به بال فاقد اجزای ساختاری شده است. اجزای ساختاری بال ملخ همچنین نقش موثری در یکنواخت شدن شکل توزیع تنش و کاهش دامنه تغییرات آن در یک سیکل پرواز ایفا میکنند. همچنین نشان داده میشود که تأثیر نیروهای اینرسی و آیرودینامیکی بر تغییر شکل بال حین پرواز، از تأثیر نیروهای الاستیک کمتر میباشد. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند در ساخت سازههای سبک با مقاومت بالا به کار گرفته شود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
بیو مکانیک دریافت: 1393/2/13 | پذیرش: 1393/4/24 | انتشار: 1393/7/23