Salmani Arani M M, Mirzaei M, Akbari Alvanagh A, Aghasizade Shaarbaf S. Identification of a nonlinear model for elements of a test rig of quarter car suspension system. Modares Mechanical Engineering 2016; 15 (11) :136-142
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-6193-fa.html
سلمانی آرانی محمد مهدی، میرزایی مهدی، اکبری الوانق احمد، آقاسیزاده شعرباف سجاد. شناسایی مدل غیرخطی برای عناصر دستگاه آزمایش یک چهارم سیستم تعلیق خودرو. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۴; ۱۵ (۱۱) :۱۳۶-۱۴۲
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۶۱۹۳-fa.html
۱- دانش اموخته کارشناسی ارشدـ دانشکده مهندسی مکانیکـ دانشگاه صنعتی سهند
۲- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز
۳- استادیار دانشکده مهندسی برقـ دانشگاه صنعتی سهند
۴- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی سهند
چکیده: (۶۱۵۲ مشاهده)
در این مقاله به شناسایی عناصر دستگاه جدید آزمایش ساخته شده برای سیستم تعلیق یک چهارم خودروی سمند با مکانیزم مکفرسون پرداخته شده است. ورودیهای این دستگاه شامل جابجائی (ناهمواری) جاده و شتاب آن میباشد و خروجیهای آن شامل شتاب جرم معلق، شتاب جرم غیرمعلق، جابجایی تعلیق و فشردگی تایر هستند که توسط سنسورها ثبت میشوند. دستگاه آزمایش سیستم تعلیق دارای مکانیزم مکفرسون با فنر و میراگر غیرخطی بوده و از نظر شناسایی یک مدل چند ورودی-چند خروجی محسوب میشود. برای یافتن ضرایب فنریت و میرایی تایر و سیستم تعلیق از روش تکراری حداقل مربعات غیرخطی به عنوان یک روش شناسایی جعبه خاکستری استفاده شده است. در این روش مدل ریاضی یک چهارم غیرخطی برای دستگاه آزمایش در نظر گرفته شده و پارامترهای آن با استفاده از دادههای دستگاه آزمایش شناسایی میشود. برای شناسایی پارامترهای مدل، از روش غیرخطی تکراری لونبرگ- مارکارد استفاده شده است. خروجی مدل غیرخطی شناسایی شده با خروجی دستگاه آزمایش مقایسه و صحت مدل شناسایی شده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان از عملکرد خوب مدل پیشنهادی برای بیان رفتار فنر و میراگر دستگاه آزمایش یک چهارم سیستم تعلیق خودرو با مکانیزم مکفرسون دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
مکاترونیک دریافت: 1394/5/15 | پذیرش: 1394/7/5 | انتشار: 1394/7/25