کریمی شمس آبادی زهرا، فورگی نژاد ابوالفضل، فرساد سعید. بررسی تجربی مشخصههای هندسی شکاف برش در برشکاری آلیاژ آلومینیوم ۷۰۷۵ با استفاده از برش جت آب همراه با ذرات ساینده. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۴۰۱; ۲۲ (۱۰) :۱۳۱-۱۳۶
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۶۶۱۸۱-fa.html
۱- دانشگاه صنعتی بیرجند
چکیده: (۱۳۱۷ مشاهده)
فرآیند جتآب ساینده، امروزه به دلیل قابلیت ها و ویژگی های منحصر بفردی که دارد از جمله: توانایی برش اشکال پیچیده و همچنین برش طیف گسترده ای از مواد و عدم ایجاد اعوجاج حرارتی در محل برش، به یکی از روش های برشکاری محبوب تبدیل شده است..دقت قطعات ساخته شده توسط این فناوری عمدتا ًبه انتخاب پارامترهای برش بستگی دارد، پارامترهای فرآیند در نظر گرفته شده در این آزمایش شامل، فشار جت آب، سرعت پیشروی، فاصله نازل تا سطح قطعه کار و زاویه برخورد جت میباشد. ورق مورد استفاده در این مطالعه آلومینیم 7075 با ضخامت 25 میلی متر است. در این پژوهش برای فشار جت آب، سرعت پیشروی و فاصله نازل تا سطح قطعه کار هرکدام سه سطح و برای زاویه برخورد جت دو سطح در نظر گرفته شد. همچنین به منظور بررسی کیفیت سطح برش خورده ورق، به بررسی تاثیر پارامترهای فرآیند ، بر روی عرض بالا و پایین بخش برش خورده قطعه و همچنین شیب سطح برش خورده، پرداخته شده است. پس از انجام آزمایشها در نهایت شکاف برش ایجاد شده با این فرآیند از ویژگیهای هندسی خاصی برخوردار بوده که در برخی موارد از محدودیتهای فرآیند محسوب میشود. نتایج نشان داد تغییر جهت جت آب از وضعیت عمود بر سطح قطعه کار، با وجود اینکه عرض بالای شکاف برش تغییر محسوسی نمیکند، کیفیت سطح برش خورده را کاهش داده و شیب سطح برش افزایش مییابد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ماشینکاری دریافت: 1401/9/27 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/10