Kiani M, Abbasian Arani A A, Houshfar E, Ashjaee M. Kinetic and Thermodynamic Study of the Combustion Characteristics of the Combination of Ammonia Fuel with Waste Gas at Elevated Pressures. Modares Mechanical Engineering 2024; 24 (3) :153-164
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-71339-fa.html
کیانی مهرداد، عباسیان آرانی علی اکبر، هوشفر احسان، اشجعی مهدی. مطالعه سینتیکی و ترمودینامیکی مشخصات احتراقی ترکیب سوخت آمونیاک با گاز زباله در فشارهای افزایش یافته. مهندسی مکانیک مدرس. 1402; 24 (3) :153-164
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-71339-fa.html
1- دانشگاه کاشان
2- دانشگاه کاشان ، abbasian@kashanu.ac.ir
3- دانشگاه تهران
چکیده: (480 مشاهده)
توجه و علاقه زیاد پژوهشگران برای استفاده از آمونیاک در سیستمهای احتراقی بهعنوان سوختی بدون کربن برای توربینهای گازی و همچنین وجود زیرساختهای توسعهیافته برای تولید آن نشان از اهمیت این نوع از سوخت و این موضوع است. بعلاوه یکی از بهترین کاندیداها برای ذخیره کردن انرژیهای تجدید پذیر در مقیاسهای بزرگ یا حملهای با فواصل زیاد، بدون شک میتواند آمونیاک باشد. در توربینهای گازی و بویلرها، افزودن گازهای زباله میتواند واکنشپذیری آمونیاک را به طرز مؤثری بهبود بخشد. در این مطالعه، شاخصه-های احتراقی مخلوط آمونیاک/گاز زباله/هوا بین فشار 1 تا 10 اتمسفر را درون یک محفظه احتراق با حجم ثابت 11 لیتر با استفاده از روشهای آزمایشگاهی اینترفرومتری ماخ-زندر و شلیرن موردبررسی قرارگرفته است. بخش عددی این مطالعه با استفاده از نرمافزار کمکین - پرو از پکیج انسیس از طریق مکانیسمهای سن دیگو، اکافور و مکانیزم جی آر آی 3 و انجامشده است که قادر به پیشبینی دقیقی از سرعتهای شعله هستند. نتایج بهدستآمده نشان می¬دهند که بیشترین تأثیر بر روی سرعت شعله ناشی از تغییر در غلظت آمونیاک موجود در مخلوط میباشد. همچنین، به این نتیجه رسیده شد که سرعت شعله با افزایش فشار بهتدریج کاهش مییابد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
احتراق دریافت: 1402/6/10 | پذیرش: 1403/2/23 | انتشار: 1402/12/10