دوره 23، شماره 11 - ( آبان 1402 )                   جلد 23 شماره 11 صفحات 585-577 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dinarvand S, Jabbaripour B. RETRACTED: Comparison of Machined Surface Integrity in 304L Stainless Steel Turning under Minimum Quantity Lubrication (MQL) and Cryogenic (CO2) Conditions. Modares Mechanical Engineering 2023; 23 (11) :577-585
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-71726-fa.html
دیناروند سعید، جباری پور بهزاد. استرداد: مقایسه یکپارچگی سطح ماشینکاری شده در تراشکاری فولاد ضدزنگ 304L تحت حالات روانکاری کمینه (MQL) و کرایوژنیک (CO2). مهندسی مکانیک مدرس. 1402; 23 (11) :577-585

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-71726-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، saeed_dinarvand@yahoo.com
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
چکیده:   (947 مشاهده)
در تحقیق جاری تاثیر پارامترهای عمق و سرعت برشی بر توپوگرافی ‌سطح ماشینکاری، تغییرات ریزسختی و ریزساختاری در سطح مقطع عرضی قطعات تراشکاری شده تحت حالات خشک، تر، روانکاری کمینه (MQL)  و خنک­کاری کرایوژنیک (CO2)، روی فولاد ضدزنگ 304 L بررسی شده است. منشاء اصلی عیوب در توپوگرافی سطوح ماشینکاری، تشکیل لبه­ انباشته روی سطح ابزار و جدا شدن مجدد آن بود، همچنین افزایش سرعت برشی باعث ناپایداری در تشکیل لبه­ انباشته و در نتیجه کاهش حجم توده لبه انباشته­ می­گردد. در بحث بهبود توپوگرافی سطح ماشینکاری شده، به ترتیب اولویت، تاثیر روش­های MQL، تر و کرایوژنیک، نسبت به روش خشک، از بیشترین تا کمترین بوده است. برش عرضی از نمونه­های ماشینکاری شده تهیه و مشاهده گردید که مقدار سختی زیرسطحی نمونه­ها با فاصله گرفتن از سطح تا حداکثر 34% کاهش می­یابد و به سختی ماده پایه قطعه­کار نزدیک می­شود. میزان سختی در سطح مقطع عرضی نمونه­های ماشینکاری شده، ارتباط مستقیم با کارسختی به وجود آمده بر اثر تغییر شکل پلاستیک شدید روی سطح قطعه دارد. با افزایش سرعت برشی، شدت تغییر شکل پلاستیک در قطعه نیز افزایش یافته و میزان سختی در زیر سطح بیشتر می­شود. فرآیندهای خنک­کاری و روانکاری مختلف تاثیر مستقیم بر ضخامت لایه تغییر شکل یافته ریزساختاری دارد. تحت بیشترین مقدار سرعت برشی استفاده شده در تحقیق جاری، حداکثر کاهش ضخامت لایه تغییر شکل یافته ریزساختاری در حالات کرایوژنیک و روانکاری کمینه نسبت به حالت خشک، به ترتیب برابر با 62% و 28% بوده است
متن کامل [PDF 859 kb]   (611 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ماشین‌کاری
دریافت: 1402/7/4 | پذیرش: 1402/8/11 | انتشار: 1402/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.