Avazpour M M, Mohammadi M, Mahdavipanah A. Introducing a New Online Algorithm to Detect The Type of Surface in The Anti-lock Braking System. Modares Mechanical Engineering 2024; 24 (5) :305-315
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-73449-fa.html
۱- دانشگاه شیراز
۲- دانشگاه شیراز ، mohsen_mohammadi@shirazu.ac.ir
چکیده: (۱۱۲۴ مشاهده)
در دهه های اخیر، تکامل و توسعه فناوری خودروها در جهت افزایش ایمنی و امنیت برای راننده و سرنشینان خودرو نقش مهمی داشته است، یکی از فناوری های برجسته ای که به افزایش ایمنی در خودروها کمک به سزایی می کند، ترمز ضد قفل می باشد که این سامانه تاثیر قابل توجه ای در افزایش امنیت در زمان ترمز گیری، کاهش مسافت خط ترمز و کنترل بهتر خودرو در شرایط سطوح مختلف ترمز گیری دارد. در این مقاله، یک الگوریتم برخط نوین برای بهبود عملکرد سامانههای ترمز ضد قفل (ABS) معرفی میشود که از دادههای عملی به جای مدلسازی ریاضی پیچیده بهره میبرد، به عبارتی برخلاف مدلسازیهای سنتی که به مدلهای نیمهخودرو و شبیهسازیهای دینامیکی لاستیک متکی هستند، این پژوهش از دادههای واقعی چرخها برای توسعه و بهینهسازی الگوریتمها استفاده میکند که این رویکرد باعث افزایش حساسیت و تطبیقپذیری الگوریتم نسبت به تغییرات واقعی جاده و شرایط مختلف عملیاتی میشود. از طرفی بهطور مؤثر به شناسایی و تحلیل پدیدههای Jump و Split پرداخته شدهاست که در سایر مقالات بهطور اختصاصی پرداخته نشدهاست. این روش، که با استفاده از مدلهای تحلیلی و تجربی آزمایش و اعتبارسنجی شده است و در شرایطی که حسگرهای شتاب در دسترس نیستند، دقت بالایی را در تخمین شتاب ارائه میدهد و میتواند پاسخهایی با دقت مناسب در شرایط متغیر ترمزگیری ارائه دهد. نتایج شبیه سازی الگوریتم بر روی داده های تست عملی نشان از آن دارد که این الگوریتم باتوجه به کاهش تقریباً 49.1 درصدی در زمان تشخیص با سرعتی بیشتر نسبت به سایر الگوریتم ها عمل میکند و مزیتهای قابل توجهی از جمله کاهش خط ترمزگیری، کاهش هزینههای محاساباتی سامانه را فراهم میآورد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
دینامیک و سینماتیک دریافت: 1402/10/26 | پذیرش: 1403/5/20 | انتشار: 1403/2/10