دوره 24، شماره 5 - ( اردیبهشت 1403 )                   جلد 24 شماره 5 صفحات 315-305 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Avazpour M M, Mohammadi M, Mahdavipanah A. Introducing a New Online Algorithm to Detect The Type of Surface in The Anti-lock Braking System. Modares Mechanical Engineering 2024; 24 (5) :305-315
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-73449-fa.html
عوض پور محمد مهدی، محمدی محسن، مهدوی پناه احمدرضا. ارائه یک الگوریتم نوین برخط برای تشخیص نوع سطح در سامانه ترمز ضدقفل. مهندسی مکانیک مدرس. 1403; 24 (5) :305-315

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-73449-fa.html


1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه شیراز ، mohsen_mohammadi@shirazu.ac.ir
چکیده:   (106 مشاهده)
در دهه ‌های اخیر، تکامل و توسعه فناوری خودروها در جهت افزایش ایمنی و امنیت برای راننده و سرنشینان خودرو نقش مهمی داشته است، یکی از فناوری ‌های برجسته ای که به افزایش ایمنی در خودروها کمک به سزایی می کند، ترمز ضد قفل  می باشد که این سامانه تاثیر قابل توجه ای در افزایش امنیت در زمان ترمز گیری، کاهش مسافت خط ترمز و کنترل بهتر خودرو در شرایط سطوح مختلف ترمز گیری دارد. در این مقاله، یک الگوریتم برخط نوین برای بهبود عملکرد سامانه‌های ترمز ضد قفل (ABS) معرفی می‌شود که از داده‌های عملی به جای مدل‌سازی ریاضی پیچیده بهره می‌برد، به عبارتی برخلاف مدل‌سازی‌های سنتی که به مدل‌های نیمه‌خودرو و شبیه‌سازی‌های دینامیکی لاستیک متکی هستند، این پژوهش از داده‌های واقعی چرخ‌ها برای توسعه و بهینه‌سازی الگوریتم‌ها استفاده می‌کند که این رویکرد باعث افزایش حساسیت و تطبیق‌پذیری الگوریتم نسبت به تغییرات واقعی جاده و شرایط مختلف عملیاتی می‌شود. از طرفی به‌طور مؤثر به شناسایی و تحلیل پدیده‌های Jump و Split پرداخته شده‌است که در سایر مقالات به‌طور اختصاصی پرداخته نشده‌است. این روش، که با استفاده از مدل‌های تحلیلی و تجربی آزمایش و اعتبارسنجی شده است و در شرایطی که حسگرهای شتاب در دسترس نیستند، دقت بالایی را در تخمین شتاب ارائه می‌دهد و می‌تواند پاسخ‌هایی با دقت مناسب در شرایط متغیر ترمزگیری ارائه دهد. نتایج شبیه‌ سازی الگوریتم بر روی داده‌ های تست عملی نشان از آن دارد که این الگوریتم باتوجه به کاهش تقریباً 49.1 درصدی در زمان تشخیص با سرعتی بیشتر نسبت به سایر الگوریتم ‌ها عمل می‌کند و مزیت‌های قابل توجهی از جمله کاهش خط ترمزگیری، کاهش هزینه‌های محاساباتی سامانه را فراهم می‌آورد.
متن کامل [PDF 762 kb]   (26 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: کنترل
دریافت: 1402/10/26 | پذیرش: 1403/5/20 | انتشار: 1403/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.