۱- دانشجو ارشد / دانشگاه علم و صنعت ایران
۲- دانشجو دکتری / دانشگاه صنعتی شریف - دانشکده هوافضا
۳- استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده: (۶۷۱۲ مشاهده)
ارابه فرود یکی از اصلیترین زیر سیستمهای پرنده است و به دلیل بارهای بسیار شدیدی که به آن و مجموعه اطرافش وارد میشود از جهت سازه ای دارای اهمیت زیادی است.استفاده از روشهای سنتی و تخمینی برای محاسبه بار فرود سبب محاسبه غیر دقیق این بارها شده و وزن زیادی را به سازه تحمیل میکند. از طرفی استفاده از مدلسازیهای نرمافزاری نیازمند داشتن اطلاعات دقیقی از سیستم ارابه فرود میباشد که غالبا در مراحل اولیه طراحی هواپیما در اختیار نیست و همچنین پیچیدگیهای زیادی را بههمراه دارد.در این تحقیق با هدف افزایش دقت محاسبات برای بارگذاری فرود هواپیما، هر یک از ارابههای فرود به صورت یک سیستم فنر و میراگر مدل شده و با به دست آورن معادلات دینامیکی حاکم بر برخورد هواپیما با زمین و انتقال این معادلات به فضای حالت و سپس حل عددی آنها، نیروهای حاصل از این برخورد محاسبه شده، همچنین پدیده اسپین آپ نیز به کمک همین تحلیلهای دینامیکی شبیهسازی میشود. به منظور نشان دادن توانمندی روش ارائه شده و استفاده از آن در طراحی سازه هواپیما، متداولترین سناریوهایی که در استانداردهای هوایی آمده، برای یک هواپیمای مشخص شبیهسازی شده است. این سناریوها شامل فرود با سه چرخ، فرود با دو چرخ و فرود تک چرخ می باشدکه در هر کدام نیروهای عمودی اعمال شده بر هر یک از ارابه های فرود بر حسب زمان، حداکثر نیروی اسپین آپ، میزان جابهجایی ارابهها و تغییرات موقعیت خطی و دورانی مرکز ثقل پرنده بر حسب زمان استخراج شده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1394/2/16 | پذیرش: 1394/3/14 | انتشار: 1394/4/7