sajadi S Z, Pirkandi J, Jahromi M. Electrochemical performance investigation of solid oxide fuel cell in micro-gas turbine hybrid systems to determine optimum fuel utilization factor. Modares Mechanical Engineering 2017; 16 (12) :300-310
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-7547-fa.html
سجادی سیده زینب، پیرکندی جاماسب، جهرمی مهدی. بررسی عملکرد الکتروشیمیایی پیل سوختی اکسید جامد در سیستم های ترکیبی میکروتوربین گاز جهت تعیین فاکتور مصرف سوخت بهینه. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۵; ۱۶ (۱۲) :۳۰۰-۳۱۰
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۷۵۴۷-fa.html
۱- کارشناس ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا
۲- عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا
چکیده: (۵۳۲۳ مشاهده)
در تحقیق حاضر سه پیکربندی مختلف برای سیستم ترکیبی پیلسوختی اکسید جامد و میکروتوربینگاز طراحی و مورد بررسی قرار گرفته است. اولین پیکربندی ارائه شده شامل یک پیل سوختی بوده و به عنوان حالت پایه فرض شده است. دو پیکربندی دیگر با دو پیلسوختی که به صورتهای سری و موازی در بالادست توربین قرار گرفتهاند؛ لحاظ شده است. هدف از انجام این تحقیق، تحلیل ترمودینامیکی سیستمهای طراحی شده و دستیابی به فاکتور مصرف سوخت بهینه برای پیلهای سوختی بکار رفته در سیستمهای ترکیبی میباشد. در این راستا، پارامترهای مربوط به فرآیندهای الکتروشیمیایی درون پیل به صورت توابعی از حالات شیمیایی و ترمودینامیکی آنها در نظر گرفته شده و کد مدلسازی آنها با کد مدلسازی سیکل میکروتوربینگازی ترکیب شده است. نتایج نشان میدهد که فاکتور مصرف سوخت بهینه تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم ترکیبی پیلسوختی اکسید جامد و میکروتوربینگاز دارد. بررسیها نشان میدهد که این ضریب برای سیستم ترکیبی حالت پایه 0.85، در سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی سری به ترتیب برای پیل اول 0.7 و برای پیل دوم 0.8 و در سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی موازی 0.85 (برای هر دو پیلسوختی) حاصل میگردد. نتایج نشان میدهد که در بین سه حالت تحلیل شده، سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی سری بیشترین بازده (بیش از 48 درصد) را به خود اختصاص داده و به عنوان پیکربندی کارآمدتر برگزیده میگردد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
پیل سوختی، واکنش و جریان چند گونه ای دریافت: 1395/6/2 | پذیرش: 1395/8/16 | انتشار: 1395/9/28