۱- کارشناس پژوهشی/پژوهشگاه فضایی ایران
۲- پژوهشگر، پژوهشگاه فضایی ایران
چکیده: (۵۹۸۹ مشاهده)
در تحقیق حاضر الگوریتم طراحی دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوت از نوع گلوگاه ثانویه برای تست زمینی موتورهای مورد استفاده در ارتفاعات جوی بالاتر از Km 100 ارائه شده است. در این الگوریتم پارامترهای هندسی دیفیوزر به دو دسته اصلی و فرعی دسته بندی میشوند. پارامترهای اصلی از روش موج ضربهای قائم با اعمال ضریب تصحیح محاسبه شده و پارامترهای فرعی از نتایج تجربی گزارش شده از مراجع مختلف تعیین میگردد. نهایتاً جهت تایید طراحی و نهاییسازی ضریب تصحیح از شبیه-سازی عددی جریان استفاده میشود. در تحلیل جریان از معادلات تراکمپذیر ناویر-استوکس به فرم تقارن محوری به همراه مدل توربولانسی Kω-SST استفاده شده است. روش تحلیل عددی حاضر، یک روش ترکیبی متشکل از حل فشار-مبنای ناپایا جهت سرعت بخشیدن به همگرایی حل عددی و چگالی-مبنای پایا جهت افزایش دقت تحلیل عددی میباشد. در این تحقیق، اعتبارسنجی روش تحلیل عددی با استناد به یک مرجع تجربی معتبر انجام شده است. در ادامه، شبیهسازی عددی دیفیوزر طراحی شده برای تست زمینی موتور مورد نظر با فشارهای احتراق مختلف انجام شده است. نتایج تحلیل عددی در قالب تشریح برخی از کمیتهای میدان جریان، مانند عدد ماخ و فشار استاتیک مورد تشریح قرار گرفته و عملکرد دیفیوزر طراحی شده مورد تایید قرار گرفته است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
جریان تراکم پذیر دریافت: 1395/3/25 | پذیرش: 1395/4/29 | انتشار: 1395/5/24