mirzaei M, Alishahi M M. Performance investigation of control and guidance system
for a spinning flight vehicle with dithering canard. Modares Mechanical Engineering 2014; 14 (7) :169-175
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-7599-fa.html
1- دانشگاه شیراز
چکیده: (5676 مشاهده)
در این مقاله سیستم هدایت و کنترل یک وسیله پرنده چرخان با یک دسته بالک تک صفحه ای (دو بالک در یک صفحه) کانارد نوسانی بررسی شده است. استفاده از تنها دو بالک کنترلی کانارد باعث کمتر شدن تعداد عملگرها، سبک شدن وسیله و در نتیجه کم شدن هزینه نهایی می¬گردد. با این وجود، کنترل این وسیله پیچیده خواهد شد. طیف وسیعی از این پیچیدگی¬ها ناشی از تداخل سیستمهای کنترل و هدایت است که از طریق تولید نیروها و گشتاورهای نامتقارن سمتی اعمال می شوند. جهت کنترل مطلوب این وسیله چرخنده، استفاده از کانارد نوسانی پیشنهاد می گردد. کانارد نوسانی زاویه انحراف خود را متناسب با غلتش جسم پرنده حول محور طولی خود تنظیم می نماید. در این مقاله یک روش جهت کنترل و هدایت این وسیله پرنده با کمک کانارد نوسانی ارائه شده و پس از مدلسازی اجزای مختلف وسیله از جمله جستجوگر مادون قرمز، اتوپایلوت، ژایرو، عملگرها و... در یک برنامه شبیه سازی شش درجه آزادی کامل، نتایج آن بررسی گردید. نتایج شبیه سازی شش درجه آزادی صحت عملکرد کل سیستم در برخورد به هدف متحرک را نشان می دهد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک|دینامیک، سینماتیک و مکانیزمها|کنترل دریافت: 1392/8/18 | پذیرش: 1392/11/6 | انتشار: 1393/6/1