دوره ۲۴، شماره ۹ - ( شهریور ۱۴۰۳ )                   جلد ۲۴ شماره ۹ صفحات ۶۰۹-۵۹۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beigi Kheradmand A, Khalili M. The effect of copper content on the wear resistance of MMC composites (Fe-C-Cu-SiC). Modares Mechanical Engineering 2024; 24 (9) :597-609
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-76315-fa.html
بیگی خردمند اعظم، خلیلی مریم. تأثیر مقدار مس بر مقاومت به سایش کامپوزیتMMC زمینه آهن Fe-C-Cu-SiC. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۴۰۳; ۲۴ (۹) :۵۹۷-۶۰۹

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۷۶۳۱۵-fa.html


۱- مرکز تحقیقات انرژی و محیط زیست، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، donyadorooze@gmail.com
۲- دانشگاه آزاد شهرکرد
چکیده:   (۵۸۵ مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، دستیابی به ترکیب شیمیایی بهینه در کامپوزیت زمینه فلزی (MMC) (Fe-C-Cu-SiC) برای افزایش مقاومت به سایش کامپوزیت و نیز ارزیابی خواص مکانیکی کامپوزیت بر اساس مقدار بهینه مس است به‌گونه‌ای که بتوان آن را در لنت ترمز هواپیما، لوکوموتیو و ماشین‌های مسابقه به کار برد. برای این منظور Fe، C، BaSo4 با ترکیب شیمیایی  Fe- 6SiC-6.5C-6BaSO4  با مقادیر متفاوت مس (3%، 7%، 11% 15% و 19%) به روش متالورژی پودر آسیاب مکانیکی شده و سپس تحت عملیات تف‌جوشی در کوره با گاز محافظ و پرس گرم در دمای 1000C و فشار MPa 400 قرار گرفتند و 5 نمونه آزمایشی ساخته شد. آزمون‏های سایش و ضریب اصطکاک تحت نیروی 20N و 700rpm در 1000m انجام شد. . همچنین آزمون‌های سختی‏ سنجی، چگالی و بررسی ریزساختار با میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM و نیز آنالیز EDAX برای بررسی مکانیزم سایش انجام شد. بررسی سطوح ساییده نشان داد که در مسافت اولیه لغزش، مکانیسم غالب، سایش بوده و با افزایش مسافت لغزش مکانیسم‌های سایش خراشان و اکسیداسیون و تغییر شکل پلاستیک
فعال‌شده است. همچنین نتایج آزمایش‏ها نشان داد نمونه
Fe-15Cu-6.5C-6SiC-6 BaSO4مقاومت به سایش بالاتر و ضریب اصطکاک مناسب‌تری (در محدوده مجاز 2/0 تا 4/0) نسبت به چهار نمونه دیگر داشته‌ است، بنابراین می‌توان آن را به‌عنوان کاربرد لنت ترمز معرفی کرد.
متن کامل [PDF 2053 kb]   (۵۱۲ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1403/5/8 | پذیرش: 1403/9/4 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.